Vårturen til Levanger

Årets vårtur, 21 mai, i et vakkert vårvær gikk til vår nabokommune i nord Levanger. 37 deltok på bussturen. På veg innover tok vi en avstikker til Alstadhaug med høvdingsetet fra vikingtiden med gravhauger og kirken fra 1100 tallet. Så kjørte vi over Nesset med velholdte gårdsbruk til vi endte opp på dagens mål, Brusve gård. Brusve gård ble bygd i 1803 som embetsbolig for lensmannsetaten. Opprinnelig var det en husmannsplass. I f m hvem i amtet som skulle til Eidsvoll i 1814 var gården sete for forhandlingene. Kong Karl Johan besøkte gården i 1835. Gården ble overtatt av Levanger kommune i elendig forfatning i 1984, og ble satt i stand av frivillige og er nå en del av bymuseet. Vi fikk først en orientering og et morsomt skuespillerinnslag fra "gammellensmannen". Brusve gård har også et omfangsrikt radiomuseum med vekt på Tandbergfabrikkens produkter fra før krigen og til nedleggelsen. Etter omvisningen spiste vi blomkålsuppe til lunch og kaffe med telegramkake, dette med flott tonefølge fra to lokale musikere. På veg hjem hadde vi et handleopphold på Magneten kjøpesenter. Styret vil rette en stor takk til turkomiteen for en meget vel tilrettelagt tur.

lev1.jpg
lev2.jpg