FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Rekordoppmøte på foredrag om framtidsfullmakt.

18. januar 2020

Lise Lyngseidet Værdal og Line Moe Hansen fra fylkesmannen i Trøndelag holdt en times langt foredrag inkludert spørsmålsrunde om framtidsfullmakt. De sørget for at det ble rekordoppmøte på avdelingens første medlemsmøte i 2020 den 14 januar. Faktisk møtte hele 80 medlemmer på Huset som absolutt ble helt oppfyllt. Alle våre stoler ( og noen til ) måtte tas i bruk.

Fremtidsfullmakt et privatrettslig alternativ til vanlig vergemål. Vergemålsloven definerer fremtidsfullmakt slik:«En fremtidsfullmakt er en fullmakt til én eller flere personer om å representere fullmaktsgiveren etter at fullmaktsgiveren på grunn av sinnslidelse, herunder demens, eller alvorlig svekket helbred ikke lenger er i stand til å ivareta sine interesser innen de områdene som omfattes av fullmakten.»

En rekke spørsmål fra salen ble lagt fremmet og godt besvart. En brosjyre produsert av fylkesmannen i Trøndelag ble delt ut samt et eksempel på en framtidsfullmakt. Det ble fremmet en stor takk til foredragsholderne fra Ole Myrbekk for et interessant foredrag om et tema som veldig mange av våre medlemmer er opptatt av. Til sist ble det kjørt et gratislotteri med Twist og kaffe som gevinster.

• Forsvarets juleparade i Nidarosdomen 18 desember.

18. desember 2019

Ca 40 pensjonister var med på julegudstjenesten i Nidarosdomen. Det var en stilfull militær gjennomføring med Luftforsvarets musikkorps og et damekor. Etter gudstjenesten var det sosialt samvær med kaffe og karbonade i Trondheim befalsforenings lokaler. Det var en flott dag etter våre medlemmers tilbakemelding.

• Julehilsen

15. desember 2019

Med et vinterlig motiv fra Monsberga ønsker styret alle medlemmer en riktig god jul og et godt nyttår.

• HV-12s julelunch 11 desember

13. desember 2019

Tradisjonen tro inviterte sjef HV-12, oblt Egil Haave, alle FSF-avdelinger i "gamle Nord-Trøndelag" til julelunch i mannskapsmessa. Han ønsket velkommen og holdt et foredrag om aktiviteten i år og hva som skal gjennomføres i 2020. Politiets treningssenter ble åpnet i mars. Treningsmengden har vært stor og storparten av styrken har øvd i år. Neste år er det gitt tilsagn om alle skal øve. De amerikanske styrkene skal fortsatt være her med kontingentskifte på vårparten. Forsvarets logistikkorganisasjon starter opp med byggingen av et stort lagerbygg som skal være klar til bruk i 2021. Luftforsvarets skolesenter på veg til Værnes skal nå gjennomføre kurs og øvinger. Total aktivitet i garnisonen vil derfor øke i 2020.

Kjøkkenpersonellet sørget for veldig god mat og et nydelig pyntet julebord. Leder FSF avdeling Steinkjer, Roy Corrin Grøttheim, holdt på vegne av avdelingene takketalen. Han takket HV-12 hjertelig for invitasjonen og roset også spesielt kjøkkenpersonellet. I denne forbindelse overrakte han en stor eske konfekt til alle de som jobbet på kjøkkenet.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15