FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Julehilsen

22. desember 2021

En riktig god jul og et godt nyttår ønskes våre medlemmer.

• Verving lønner seg.

13. desember 2021

Forsvarets seniorforbund har foretatt trekning av 5 gavekort pålydende 1000 kr blant de som har vervet nye medlemmer i høst.

Ole Myrbekk var heldig og ble en av de som ble trukket ut. Gratulerer!

• Juletradisjoner

10. desember 2021

Alf Daniel Moen stod for et interessant og morsomt foredrag om juletradisjoner på årets siste medlemsmøte på Huset.

Oppmøtet denne gang var også bra, 39 medlemmer møtte opp. Serveringen bestod av julegløgg, pepperkaker og ikke minst gode påsmurt julebrød med mysost.

Moen har sett på gamle beskrivelser om juletradisjoner lokalt. Flere kilder var tilgjengelig, kanskje mest kjent var Jon Leirfalls nedtegninger.

Jula var klart årets viktigste høytid. Det skulle være nøisomt før jul og ingen fest før jula. Han gikk igjennom forberedelsene, så som slakting, vedhogging, ølbrygging, baking, lysstøping, ysting og vasking. Intet utvendig arbeid skulle gjøres i juledagene, Vatn og ved skulle bæres inn i forkant. Julegavene var i hovedsak hjemmelagde, nye klesplagg skulle det være både til familiens egne og til gårdsfolk. Julekveldsmaten skulle stå framme til 1. juledag. Grøt ble bært ut til nissen på låven. Jultre, julefrimerker og julehefter ble etterhvert vanlig også. Å gå i kirka var nærmest obligatorisk. Det var overtro m h p nisser, tusser og julegeita og spesielle ritualer ble utført for å blidgjøre disse.

Medlemsmøtet ble avsluttet med et gratislotteri med mange fine gevinster.

• Årets julebord på Huset.

28. november 2021

Med nysnø og noen få minusgrader og med tente fakler utenfor Huset ble døren åpnet for vårt julebord 26 november. Lokalet ble fyllt opp med feststemte gjester og det var gledelig at 41 deltok. Ole Myrbekk ønsket alle velkommen og var også kveldens toastmaster. Han ledet oss gjennom kvelden på en lett og ledig måte.

Maten vi fikk servert var laget av Hell Catering. Som vanlig var det meget god kvalitet på maten vi fikk servert derifra.

Musikkunderholdningen stod Kjell Kjøsnes på trekkspill og Ivar Lien på gitar for. Arne Nyland var forsanger. Som allsang ble det sunget fire kjente julesanger. Som avslutningsang ble Deilig er jorden sunget.

Ekstra julegaver ble det på noen medlemmer som hadde lapp under stolen sin. Elin Friheim takket for maten.

Loddsalg ble i tillegg gjennomført og det ble solgt meget bra med lodd. Gevinster var fruktkorg og forfriskninger egnet til nytelse i jula.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15
7503 Stjørdal

Bli medlem i avdelingen

Aktivitetskalender

Ingen lokale aktiviteter registrert.