FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• 200 medlemmer - Besøk fra Luftkrigsskolen - Bingo

14. november 2019

Balkongflagget var satt ut på siste medlemsmøte i forbindelse at vi etter jubileumsmiddagen fikk inn flere nye medlemmer. Nå er vi blitt 200 medlemmer.

Før bingorundene fikk vi en orientering fra Luftkrigsskolen ( LKSK ) ved major Steinar Skaar. Utdanningsordningen i Forsvaret har blitt veldig endret. Hensikten har vært å frigjøre utdanningsmidler til operative formål. LKSK tilhører ikke lenger Luftforsvaret, men Forsvarets høyskole. Skolen tilbyr 3 årig bachelorutdanning. Militære forkunnskaper kreves nå ikke. Videregående skole er laveste inngangsverdi. Derfor har kadettene veldig ulik bakgrunn med en miks fra søkere fra videregående skole, befalsutdannede og flere også med intopserfaring. Nye fag og emneplaner er laget. Dette har også medført behov for nye praksisarenaer. Kadettene tilkommer ikke lønn men de får utdanningsstipend.

• Jubileumsmiddagen 10 november

11. november 2019

10 november i år var 75 årsdagen for etableringen av Luftforsvaret. Vår avdeling inviterte derfor til en jubileumsmiddag i mannskapsmessa. Leder Ole Myrbekk ledet oss igjennom middagen. Først var Halsen musikkforening hyret inn for en åpningskonsert. Major Holtermanns marsj stod bl a på reportoaret. Fra Stjørdal kommune stilte varaordfører Ole Sandvik.

Sjefen for Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnerland, sendte avdelingen en personlig lykkehilsen i anledning dagen. Hennes hilsen ble lest opp.

Våre musikalske medlemmer Kjell Kjøsnes, Arne Nyland og Jon-Anders Myrvang bidro med fremføring av Flysoldatens sang skrevet av Nordahl Grieg og De nære ting av Arne Paasche Aasen.

Oberstløytnant Jon Reidar Holte (p) holdt hovedtalen. Han ga oss et tilbakeblikk fra sin tjeneste i Luftforsvaret, hvor han la vekt på da han var forsvarsattache i Canada samt var sjef 338 skvadronen på Ørland hovedflystasjon. 9 av 10 omkom av våre jagerflypiloter under andre verdenskrig. Han siterte Nordahl Grieg - Det er de beste som dør.

Maten var fortreffelig, det ble servert nydelig elgsteik, elgkarbonader og hjemmelaget karamellpudding.

Forsvarets seniorforbund ga oss økonomisk støtte til jubileumsmiddagen. Styret takker for bidraget.

Varaordfører Ole Sandvik takket for maten. Han ga en orientering om kommunens innspill til langtidsplanen for Forsvaret. Han ovverrakte en stor konfekteske som takk til kjøkkenpersonalet.

Til sist reiste alle seg og sang Ja vi elsker.

• To tema på siste medlemsmøte

01. november 2019

I anledning at vi skal arrangere jubileumsmiddag i forbindelse med Luftforsvarets 75 års dag den 10 november ga Baard Mørseth oss et tilbakeblikk på 50 års jubileumet i 1994. Han var prosjektleder for å etablere et eget Luftorsvarets jubileumskorps på 50 musikere til festkonserten i det norske teateret. Oppdraget fikk han av kommandanten på Akershus festning, genmaj Thune. Musikerne kom fra flere stasjoner - ikke minst var Ørland og Værnes godt representert. Han viste oss et videoopptak fra korpsets festkonsert, ledet av Lasse Kolstad, også med taler fra genlt Christie og sjef Royal Air Force. Christie nevnte blant annet i sin tale at 335 tjenestegjørende i Luftforsvaret mistet livet i andre verdenskrig.

Det andre temaet var det opplevelser i barndommen i tidsrommet 1954 - 1962 Terje Eriksen fortalte om. Han vokste opp på Øyanmoen hvor hans far var kjøkkensjef. Øyanmoen var da nærmest et lite sivilt samfunn med bl a eget bakeri. Han ga oss et innblikk i tjenestegjørende med særtrek og sterke personligheter som hadde sitt daglige virke der. De bodde i et husvære med 2 rom og tekjøkken. Han fortalte også om sine morsomme opplevelser han såvidt fikk innblikk i innen befalsmessas sosiale aktiviteter. Luftverngruppe Trøndelag ( LVAT ) var forlagt på Øyanmoen. De ble forflyttet til Ørland i 1957. Da fikk hans far kjøkkensjefsstillingen på Værnes. Familien fikk da bo i østre villa. En middag i messa i 1957 kostet 4 kr. Til slutt fortalte han om det fatale ulykken i Stjørdalselva ved Kapteinsøra sommeren 1960 hvor to av hans beste venner druknet i f m velt fra en hjemmelaget kano.

• Historien om notlaget Viking

16. oktober 2019

Arne Moksnes holdt et interessant foredrag med gamle fotografier om en noe ukjent lokalhistorisk tema på vårt medlemsmøte 15 oktober, nemlig historien om notlaget Viking som eksisterte fra 1913 til oppløsningen i 1954. Fiske var et verdifullt inntektsgrunnlag for husmenn og småbrukere. De drev fra Vikanlandet vinters tid notfiske med landnot både på stedlig Trondheimsfjordsild og atlanto-skandisk sild. Notbasen hadde diktatorisk makt ved utøvelsen av fisket. På denne tiden var det hele 4 notbruk på Stjørdal. Noe som er sjeldent er at både regnskap-, møtebok- og fangstbok ble tatt vare på, noe som gir et veldig godt grunnlag for å dokumentere fisket. 1200 kr ble investert i 1913 til innkjøp av naust, 5 båter, 2 nøter og 2 spill. Garna var 9 m dype og kunne være over 200 m lange. Grunt vann var gunstig for å få fanget silda. 215 hl sild var rekorden på et kast. De årvise fangstene varierte veldig. Prisene varierte også mye, f eks 6 kr pr hl i 1920 og 1,60 kr pr hl i 1934. Silda ble i hovedsak solgt til sildoljeindustrien i Bjugn og Orkanger. Etter krigen tok moderne båter med snurpenot over sildefisket, og det var ikke lenger drivverdig å drive fiske på gammelmåten.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15