FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Lunch I mannskapsmessa.

21. juni 2022

Siste samling før sommeren var den 21 juni med en god og næringsrik lunch i mannskapsmessa. Finnebiff var varmretten og den var veldig velsmakende. 59 var møtt frem.

Oppstart med medlemsmøter etter sommeren blir ultimo august.

Styret vil samtidig ønske alle medlemmer en riktig god sommer.

• Sommertur til Løkken verk.

17. juni 2022

Onsdag 8. juni entret 33 medlemmer og 2 gjester bussen fra Turbuss1 utenfor hovedporten på Værnes Garnison for avreise til Løkken Verk. Både stemningen og forventningene var høye, og på turen mot Løkken informerte reiseleder, Kjell Kjøsnes, om hva som ventet oss gjennom dagen. Det var derfor en godstemt gjeng som ankom Pensjonisthuset på Løkken. Her ble vi hjertelig mottatt med kaffe og vafler.

Ferden videre gikk til Gammelgruva med omvisning og konsert i Fagerlisalen. Under vandringen inn i gruven fikk vi innføring om bergverksdrift fra fyrsetting til dynamitt som hjelpemiddel for å drive ut kobbermalmen. Vi fikk også vite at gruvedriften her varte i hele 333 år.

Inne i Fagerlisalen fikk vi overvære en konsert med bandet «30.april» som underholdt med gamle og nyere slagere. Her ble det også høystemning i et «lokale» med fantastisk akkustikk.

Etter en bedre middag og foredrag ved Steven Fiksdal om Nammo NAD AS på Bergmannskroa, gikk turen til Astrup Sjakttårn for å overvære sprenging av 1800 kg ammunisjon ca. 900 meter nede i sjakten. Etter tre små rystelser i bakken, kjente vi etter hvert lufttrykket i form av sterk vind ut fra porten i sjakten. Denne varte i ca. 2 minutter, så stod luften stille i en stund før «suget» av luft returnerte for å fylle sjakten med luft igjen. En kan trygt si at dette var en spesiell opplevelse.

Turen ble så avsluttet med besøk til «Styrten», hvor vår kunnskapsrike kjentmann, Bård Bergsrønning, forklarte hvorfor stedet ble kalt «Styrten» og informerte om det sterke klasseskillet som eksisterte på Løkken Verk i gamle dager.

På vei tilbake til Stjørdal, gjorde vi en stopp ved minnesmerket ved Klinglierne, hvor Lingesoldaten Odd Nilsen mistet livet i et mislykket raid mot Thamshavnbanen den 19. november 1943. Her informerte Jorulf Holiløkk om hendelsen.

Det var en fornøyd gruppe som ankom Hovedporten på Værnes Garnison ved 18.30 tiden og alle tilkjennega en omforent hyllest til turkomiteen og busssjåfør Thomas.

• Grillfest 24 mai.

24. mai 2022

På vårt medlemsmøte 24 mai hadde styret invitert til grillfest på Huset. Bjørn Ivar var grillmester og sørget for velsmakende sommerkoteletter og pølser med potetsalat og salat til. Været var bra med knappe 20 grader, men det var en del vind, så maten ble fortært innendørs. Til kaffen etterpå ble det kaffe og sandwichis til dessert. 34 medlemmer deltok på middagen.

Nils Sten holdt en orientering om sin deltakelse på "På hjul med veteraner". Det er et årlig turritt den 8 mai for veteraner fra internasjonale operasjoner der frigjørings- og veterandagen markeres. Rittet startet på veteransenteret på Bæreia ved Kongsvinger og endte opp på Akershus festning etter 12 mil. Det var veldig bra arrangert med følgebiler og flere stopp med mat og drikkepauser underveis. Det er tilrettelagt også for deltakere med triacs eller trehjulinger. Rittet er en del av den offisielle markeringen av 8 mai i Oslo. Forsvarssjefen tok i mot rytterne ved Frigjøringsmonumentet. Nils oppfordret intopsveteraner tilsluttet avdelingen til å delta neste år.

• Besøk på Eidum gårdsbakeri.

10. mai 2022

Den 10 mai var medlemsmøtet flyttet ut til Eidum gårdbakeri på Hell. Eieren, Solvår Reinsberg, tok vel i mot oss og fortalte om bakeriet. Ergoterapeut var hennes tidligere yrke, hun praktiserte det i 12 år. I ungdommen var hun ikke interessert i å bo på gården. Dette endret seg da det det ble klart at eldre søsken ikke var villig til å ta over hjemgården. Hun ønsket å bli egen sjef og familen flyttet til Eidum. Først startet hun med brødbaking, grovbrød og surdeigsbrød og etter hvert også annet bakverk. Nå leverer bakeriet varer til alle COOP butikkene i lokalområdet. Kafeen er oppe tirsdager, torsdager og fredager. Uthuset er leid ut til annen næringsvirksomhet, Gods & gull. 22 medlemmer deltok på kaffetreffet og bakverket falt absolutt i smak.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15