FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Høsttur til Ørland

14. september 2022

Etter en lengre periode med flott sensommervær var været blitt dårligere med regn og kjøligere da bussturen til Ørland startet fra hovedporten kl 08.00 om morgenen 13 september. 48 var med på turen. Det var en gledelig stor deltakelse. Reiseleder var Kjell Kjøsnes fra turkomiteen vår.

Først kjørte vi nordover over Skarnsundet og til Verrabotn. Første stopp var ved Krinsvann. Der dukket varaordfører i Ørland kommune, Finn Olav Odde, opp. Han tok over mikrofonen og fortalte om sitt opphold i Farmen på TV2 og på veg innover i kommunen mot Brekstad la han ut om de forskjellige stedene vi passerte. Han la vekt på sammenslåingen med Bjugn og viste oss nykommunens utbygginger og nye etableringer innen næringslivet.

Hovedtemaet for turen var å besøke Ørland flystasjon og treffe medlemmer fra vår naboavdeling. Sjefssersjant Stig Snekvik tok i mot oss på bussen og geleidet oss til den nye soldatheimen ( gamle Hårberg skole ). Etter lunch i kantina orienterte han om flystasjonen. Han innledet med historien om 132 luftving fram til dagens situasjon og nåværende oppgaver innen Luftforsvaret. Tid for oppklarende spørsmål ble det også. Senere tok Snekvik oss med på en rundtur på stasjonen. Han fikk Værnesboka som takk for et meget vellykket og supert opplegg han ordnet for oss.

Neste stopp var bedriftsbesøk på Mascot Høie. Fabrikksjef Arild Kotte var vår vert der. Bedriften produserer en rekke artikler, mest kjent er nok sengetøy, dyner, puter samt pledd. All produksjon skjer på fabrikken på Brekstad. Lokalene er moderne. Det samme er maskinparken, det gir en effektiv produksjon. Flertallet av ansatte er kvinner. Varene herfra selges til en rekke land. I sentrum har de et eget fabrikkutsalg. Salget på internett har økt mye den siste tiden. En runde rundt opp i lokalene fikk vi også tid til.

Da ble vi etterhvert sultne og middagen fikk vi servert på Hovde gård ( gamle husmorskolen ). Menyen var svinenakke med potetmos og grønnsakgarnityr. Til kaffen fikk vi eplekake med krem. Her ble det sendt rundt loddbøker med et veldig bra salg som resultat.

Vår sjåfør på turen fra turbuss1, Jan Kjørsvik, ga oss en orientering om hans busstur til Polen, i regi av organisasjonen Stjørdal for Ukrania, nedover med nødhjelp. Hjemover fikk 43 takknemelige ukraniske flyktninger være med til Norge. De planlegger på ny tur nedover. Spontant ble styret enig at vi skulle støtte organisasjonen med 2.000 kr.

Veien tilbake ble via ferja til Valset. Et stopp ble det for trekning av en rekke gevinster. Vi var tilbake ca kl 19.30.

Styret vil takke alle for et trivelig samvær. En stor takk rettes til turkomiteen, Kjell Kjøsnes og Inger Johanne Hammerhaug, for en flott gjennomføring av turen.

• Første medlemsmøte etter sommeren.

31. august 2022

31 august var det oppstart av medlemsaktiviteter etter sommeren. 34 hadde møtt opp. Ole Myrbekk orienterte bl a om kommende tilbud, både om bussturen til Ørland 13 september og mimremiddagen avdelingen skal gjennomføre 30 september for å markere nedleggelsen av LSV. Hovedtema denne gang var 2 runder med bingo. Det ble faktisk 2 medlemmer som var veldig heldig denne gang ved at de vant brorparten av gevinstene. Allsang ble det også.

• Nyanskaffelser til Huset.

15. august 2022

Styret har anskaffet nye ( lite brukte ) møbler, både stoler og bord, til Huset. Nå er det blitt mer romslig.

Renhold er også utført, så alt skal være i skjønneste orden til vår oppstart med medlemsmøter 31 august kl 12.00. Da blir det to runder med bingo.

• Planting av vårt tre.

05. juli 2022

Det er tradisjon at avdelingen sponser gode lokale tiltak. Sist ble det gitt støtte til Stjørdal museums venner med anskaffelse av et korketre til arboretet i Prestegårdshagen. 5 juli ble treet behørig plantet i regi av representanter fra begge styrene.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15