FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Quiz, kaffe og tekake 11 mai.

11. mai 2021

Over 30 medlemmer møttes utenfor Huset i et vakkert vårvær for kaffe og tekake. For første gang tok vi i bruk de nyanskaffete stødige utebordene våre. Denne gangen ble det også kjørt en lagquiz med 20 oppgaver. 2 lag fikk hele 17 korrekte svar - meget bra det.

Videre var det allsang med trekkspillmusikk fra Kjell Kjøsnes som tonefølge.

Ole Myrbekk orienterte om aktuelle saker, deriblant at styret satser på å få til en grilling om fjorten dager hvis været blir gunstig for å kunne sitte ute. Gratislotteri med 2 mai-inspirerte blomsteroppsatser som premier ble til det til slutt.

• Frigjørings- og veterandagen 8 mai.

08. mai 2021

Med bilde av varaordfører Ole Hermod Sandvik fra kransenedleggelsen ved minnesmerket på Hegra festning i formiddag gratuleres alle medlemmer med frigjørings- og veterandagen.

• Trimtur til Håmmårsbukta friluftsområde 20 april.

21. april 2021

I et flott vårvær som ramme gjennomførte avdelingen med et bra oppmøte en trimtur til Håmmårsbukta friluftsområde ( tidligere Steinvik lager ). Vi gikk først til kaiområdet hvor kaffe og med noe å bite i ble fortært.

Vårt medlem Per Arne Richstad orienterte om historien på området. Før andre verdenskrig var det badeplass for Skatvalsfolket. Det 146 dekar store området ble konfiskert av den tyske okkupasjonsmakten under krigen. Våren 1941 begynte tyskerne å bygge lagerets 27 bunkere, som forsyningbase for Dora ubåtanlegget i Trondheim. Det ble anlagt en smalsporet jernbane fra Steinvik lager til Langstein kai. Det var både ammunisjonsverksted og mineverksted der. Nært var det også forsyningslagring for Tirpitz som i lå i Fættenfjorden i perioder. Etter krigen overtok Forsvaret anlegget i 1948. Lageret ble nedlagt i 2000 og solgt til offshorerederiet Taubåtkompaniet (senere BOA Offshore) i 2003. I 2009 ble området solgt til Direktoratet for naturforvaltning som via Nord-Trøndelag fylke overførte forvaltningen til Stjørdal kommune. I 2013 ble området åpnet som Håmmårsbukta friluftsområde. Bunkerne benyttes nå til sivile formål, deriblant et museum som viser historien fra krigen. Området ble ryddet av kommunen og vel tilrettelagt for friluftsformål og er hyppig besøkt av kommunens befolkning.

Før vi brøt opp ble det gratistrekning med 4 velsmakende sjokoladegevinster.

• God påske

02. april 2021

En riktig god påske ønskes alle medlemmer.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15
7503 Stjørdal

Bli medlem i avdelingen

Aktivitetskalender

Ingen lokale aktiviteter registrert.