Tur til Ringve museum

Første busstur i år fant sted 25 april i et elendig vær med 2 - 3 grader og snøfiller i lufta. Vi skulle være innendørs på Ringve museum så været spilte ingen rolle for opplevelsen. 24 medlemmer var med på turen.

Ringve Musikkmuseum er Norges nasjonale museum for musikk og musikkinstrumenter. De har en stor internasjonal samling med mer enn 2.000 historiske musikkinstrumenter fra hele verden samt omlag 20.000 noter, fonografruller og gramofonplater.

Museet ble startet i 1952. Victoria Bachke (1896–1963) var grunnlegger av Ringve Museum og museets første direktør.

Gjennom disse 70 årene har Ringve markert seg som en levende formidler av musikk og musikkhistorie. Ringve skal være morgendagens museum og skal speile og reflektere nye musikalske strømninger. De har flere oppgaver, bevare og fornye, være tradisjonsbærere og se inn i framtida. Museet er underlagt museene i Sør-Trøndelag.

Oppholdet ble delt opp i to deler med et opplegg før lunch og et opplegg etter lunch.

Første del var i det gamle hovedbygget. Der fikk vi med en kunnskapsrik guide som viste de forskjellige rommene med musikkinstrumenter. Vi fikk også vite om de ulike rommenes funksjon. Han spilte også på en rekke gamle instrumenter så som ulike tangentinstrumenter. De eldste var fra 1700 tallet. Vi ble imponert av lydkvaliteten på disse gamle instrumentene. Til slutt overvar vi en flygelkonsert i Fjøset.

Etter en god lunch med laksesmørbrød i kafe Victoria var det tid for del 2 som fant sted i LYDSPOR som er instrumentgalleriet på Ringve. Der er det utstilling om menneskes forhold til musikk og instrumenter. Utstilt var gjenstander, bilder og filmer om de som bygget instrumenter. Konserveringsverkstedet fikk vi sett.

Nytt på Ringve er lydinstallasjonen med lyder tatt fra havet fra Trondheimsfjorden, Ishavet og tropene. Den var plassert i et mørkt rom med saccosekker å sitte på. Det var nok for de fleste en veldig og mektig opplevelse.

Det ble avslutningsvis et lotteri og 3 medlemmer fikk med seg gevinst hjem.

Styret vil takke turkomiteen ved Lovise og Kjell for en flott dag.

2103a.jpg
2104e.jpg