Teknologiambassadører på medlemsmøtet 28 mai

Teknologiambassadører var betegnelsen Frank Fuglem og Ørjan Nystad brukte på seg selv når de besøkte oss på medlemsmøtet 28 mai og holdt foredrag om emnet velferdateknologi og kunstig intelligens. 30 medlemmer var møtt opp. De berørte en rekke tema.

Bærekraft i fremtidens helsetjenester basert på i fremtiden flere eldre og flere med kroniske sykdommer ble nevnt. Styrking av evnen for den enkelte til å håndtere eget helse- og omsorgsbehov blir viktig. Kommunene må vurdere sin omsorgstjeneste, i denne sammenheng også velferdstekniske hjelpemidler og digitale verktøy.

Ansvar for egen alderdom, hva en må ha for å være trygg og hva kan eldreråd få gjort er punkter her.

Digital opplæring må fortsatt vektlegges, generasjoner bør komme sammen, helpdeskfunksjoner innen digitale utfordringer må være tilgjengelig.

Innen helse er digital konsultasjon på veg inn innen forhold, f eks psykisk sykdom og administrative forhold. Digital hjemmeoppfølging ved f eks blodtrykkmåling, puls kan også monitoreres til helsesentral med vaktfunksjon. Medisindispenser letter medikamentbruken. Digital tilsyn av aktiviteten i hjemmet kan kobles med kamera slik at avvik hurtig registreres. Kunstig intelligens kan også brukes i f m beslutningsstøtte i pasientbehandling og bildediagnostikk.

Tilpasning av egen bolig bør gjøres så at risikoen for fallulykker i hjemmet minimeres.

Vi trenger også fysiske møteplasser for sosial omgang utenom hjemmet.

Pensjonistenes frivillighet i samfunnet er beregnet til en årlig verdi på mer enn 29 milliarder kroner.

De orienterte også om Pensjonistforbundet virke.