Sommertur til Løkken verk.

Onsdag 8. juni entret 33 medlemmer og 2 gjester bussen fra Turbuss1 utenfor hovedporten på Værnes Garnison for avreise til Løkken Verk. Både stemningen og forventningene var høye, og på turen mot Løkken informerte reiseleder, Kjell Kjøsnes, om hva som ventet oss gjennom dagen. Det var derfor en godstemt gjeng som ankom Pensjonisthuset på Løkken. Her ble vi hjertelig mottatt med kaffe og vafler.

Ferden videre gikk til Gammelgruva med omvisning og konsert i Fagerlisalen. Under vandringen inn i gruven fikk vi innføring om bergverksdrift fra fyrsetting til dynamitt som hjelpemiddel for å drive ut kobbermalmen. Vi fikk også vite at gruvedriften her varte i hele 333 år.

Inne i Fagerlisalen fikk vi overvære en konsert med bandet «30.april» som underholdt med gamle og nyere slagere. Her ble det også høystemning i et «lokale» med fantastisk akkustikk.

Etter en bedre middag og foredrag ved Steven Fiksdal om Nammo NAD AS på Bergmannskroa, gikk turen til Astrup Sjakttårn for å overvære sprenging av 1800 kg ammunisjon ca. 900 meter nede i sjakten. Etter tre små rystelser i bakken, kjente vi etter hvert lufttrykket i form av sterk vind ut fra porten i sjakten. Denne varte i ca. 2 minutter, så stod luften stille i en stund før «suget» av luft returnerte for å fylle sjakten med luft igjen. En kan trygt si at dette var en spesiell opplevelse.

Turen ble så avsluttet med besøk til «Styrten», hvor vår kunnskapsrike kjentmann, Bård Bergsrønning, forklarte hvorfor stedet ble kalt «Styrten» og informerte om det sterke klasseskillet som eksisterte på Løkken Verk i gamle dager.

På vei tilbake til Stjørdal, gjorde vi en stopp ved minnesmerket ved Klinglierne, hvor Lingesoldaten Odd Nilsen mistet livet i et mislykket raid mot Thamshavnbanen den 19. november 1943. Her informerte Jorulf Holiløkk om hendelsen.

Det var en fornøyd gruppe som ankom Hovedporten på Værnes Garnison ved 18.30 tiden og alle tilkjennega en omforent hyllest til turkomiteen og busssjåfør Thomas.

loo1.jpg
loo3.jpg