Markeringen av frigjørings- og veterandagen 8 mai.

Allsang med "No livnar det i lundar" innledet vår markering av frigjørings- og veterandagen. Tidligere på dagen hadde allerede medlemmer bivånet HV-12s oppstilling og flaggheising kl 08.00 med etterfølgende servering i mannskapsmessa av kaffe og kaker samt utdeling av medaljer til veteraner. Ole Myrbekk orienterte blant annet om lederkonferansen nettopp avholdt på Gran i Hadeland ( jfr forrige artikkel ) og at styret har bevilget 2000 kr til gjenoppbyggingen av den nedbrente gapahuken i Monsberga friluftsområde.

Flere av medlemmene, oppvokst på forskjellige steder i landet, tok oss med på erindringer av sine opplevelser under krigen. Her kom det fram f eks opphold i gjødselskjeller under bombetokt veldig nært, angrep fra jagerfly, bortvising av egne hjem, eksplosjonen i Filipstadkaia i Oslo med 120 omkomne, stenging av skoler og dermed liten skolegang og å ha vært i rettsalen ifm rettsaken til Henry Rinnan i Trondheim. Takk for interessante innlegg.