Høsttur til Granby gård Selbu

Høstens tur gikk til Selbu og til Granby gård. Der fikk vi først kaffe og nydelige hjemmelagede kanelsnurrer. Inger Granby holdt et foredrag om i hovedsak utvandringen til Amerika med utgangspunkt i Selbu. Første utvandring fra Selbu fant sted i 1857. De slo seg ned i grensetraktene Minnesota og Iowa. Hun fortalte om utfordringene de møtte i det nye landet og hvordan selbyggene holdt sammen og videreførte norske skikker, språk og tradisjoner. Granby gård var i 1981 til 2000 en rusinstitusjon for mennesker fra Bergensområdet. Da var det et 3års behandlingsopplegg. Hun gikk inn på hvilke utfordringer som forelå vedrørende driften og hvor sammensatte problemer mange av de rusavhengige slet med. Til slutt snakket hun om Belle Gunness som utvandret i 1881 og etablerte seg i Chigago.I 1900 skal hun ha drept sin første ektemann og 8 år senere skal hun ha drept 2 ektemenn til, flere friere og barn. Hun innkasserte forsikringspenger og kontanter frierne hadde med. Hun antas å ha dødd i en husbrann i 1908, dette er usikkert fortsatt. Etter foredraget ble det tid til å se på det flotte museet til Granby gård. Så til sist dro vi til Langseth cafe hvor vi inntok middagsbufeen.

gr.jpg