Foredrag av oberst Christian Øverli, sjef Luftforsvarets skolesenter Værnes.

På medlemsmøtet 20 august orienterte oberst Christian Øverli og sjefssersjant Ben-Jonny Kvarsnes om Luftforsvarets skolesenter Værnes. Øverli er som han selv sa fra fotballhovedstaden Trondheim og er nå bosatt i Moss. Øverli begynte forsvarskarrieren da han ble elev på Befalsskolen for infanteriet i Trøndelag. Han har tjenestegjort i Garden før han tok Luftkrigsskolen. Han er luftvernartillerist og han har bl a vært pressetalsmann for forsvarssjefen, gått stabsskole i England og vært stabssjef ved 137 luftving ved Rygge flystasjon og ved 139 luftving ved Bardufoss flystasjon. De siste åtte årene har han jobbet i Forsvarsdepartementet, først med økonomi og styring og senere med langtidsplanen som nylig ble offentliggjort.

Luftforsvarets skolesenter er organisatorisk tilknyttet Luftforsvarets Våpenskole og driver utdanning på hele 5 lokasjoner i Norge, Rygge, Kjevik, Værnes, Ørland og Sørreisa samt i USA og Finland. Dette medfører mye reisevirksomhet for Øverli. En hovedoppgave for skolesenteret er ansvaret for all fag- og funksjonsutdanning innen forsvarsgrenen. Her på Værnes er nå 2 skoler på plass. Det er Baseforsvarstaktisk skole og Luftforsvarets spesialistskole. Et antall elever, i rekrutteringsøyemed, har på Forsvarets bekostning startet på 2 sivile videregående skoler innen flyfag. Ved utgangen av 2026 skal Luftforsvarets tekniske skole være flyttet fra Kjevik til Værnes. Kjevik skal ta over Forsvarets befalsskole fra Sessvollmoen og etablere HV-07.

Mye skal bygges på Værnes, bl a både skolebygg og kaserner for elevene. Dette vil medfører at Huset vårt blir revet for å få plass til nybygg. For vår del jobbes det med at vi får tilgang til andre fasiliteter for vår drift. Garnisonsansvaret blir fortsatt ivaretatt av vår vertsavdeling HV-12.

Kultur og tradisjon vil bli vektlagt. Luftforsvarets julegudstjeneste vil finne sted i Værnes kirke. Værnes vil gå en spennende tid i vente, det kan trygt slåes fast. 37 medlemmer møtte opp på foredraget. Mange i salen fremmet gode spørsmål. Ole Myrbekk takket for et interessant foredrag og som takk for foredraget ble Værnesboka og boka Flyskolen 50 år gitt.

20084a.jpg
20084.jpg