Bussturen til Storfosna 4 juni.

Årets andre busstur via Valset gikk til Storfosna og Kråkvåg i Ørland kommune. Været var bra med sol og rundt 20 grader. 45 ble med på turen, deriblant en del gjester. Turkomiteen ved Kjell Kjøsnes ønsket velkommen og redegjorde for hva vi skulle få oppleve. Etter ankomst med ferja til Brekstad via ble vi ønsket velkommen til Ørland av leder FSF avd Ørland Terje Halvorsen. Han og noen flere medlemmer fra Ørlandavdelingen ble med oss til Storfosna. Så kjørte vi til neste ferje fra Garten til Storfosna. Øya Storfosna ligger ved munningen av Trondheimsfjorden. Arealet er på omlag 11 kvadratkilometer.

Storgården Storfosen har en lang historie, og er den dominerende grunneieren. Cirka 30 prosent av øya er oppdyrket. Øya er preget av lauvskog og en betydelig rådyrbestand. Fra bussen fikk vi sett rådyr et par ganger. Det er bru fra Storfosna til Kråkvåg gjennom naturvernområdet Kråkvågsvaet fuglefredningsområde.

Første stopp på Kråkvåg var fjellhallen, der Karl Johan Dahl tok imot med informasjon og omvisning i imponerende lokaler, som i dag brukes til konserter og til festlige tilstelninger. Fjellhallen, som har vært benyttet til feltsykehus, er i god teknisk stand.

Så gikk turen til Grøntvedt Pelagic. Ved ankomst der ble vi tatt godt imot av Tonje Grøntvedt, hun er 7. generasjon som driver bedriften. Hun tok oss med på reisen for familiebedriften fra 1830 og til i dag, en imponerende utvikling. De er spesialisert innen sildeprodukter for eksport til en rekke land og har også et anlegg på Uthaug og et i Sverige. Rundt halvparten av oss kjøpte med hjem spann med majessild.

Etterpå ventet bespisning hos Kråkvåg Vel, der Solfrid Paasche med hjelpere ønsket velkommen med grillmat og nydelige kaker og kaffe. Før måltidet fikk vi høre historien om Kråkvåg fort, meget levende fortalt via link av tidligere ansatt ved fortet, Snorre Halvorsen. Han fortalte om historien om fortet. Kråkvåg fort ble bygget inn i fjellet i løpet av 1980-tallet. Fortet er i dag for lengst nedlagt og overtatt av sivile eiere. Investeringene hadde stor betydning for utviklingen av det sivile samfunnet, med mer ferjetrafikk, bygging av samfunnshus og at fyllmasse ble anvendt til oppfylling av fjæreområder, og som i dag er blitt til grøderik landbruksjord.

Neste etappe gikk med ferja tilbake til Garten og så rett til kanonene på Austrått fort hvor vi ble guidet av Thomas Baardsgaard som foralte historien om kanonene. Austrått fort fra andre verdenskrig er omkranset av Austråtlunden friluftsområde nært Austråtborgen. Kanonen er en 28 cm trippelkanon opprinnelig montert på slagkrysseren Gneisenau.

Etter dette gikk turen hjem via Rørvik-Flakk ferja og bussen stoppet opp på Værnes etter en 12 timers tur. Loddsalg med mange premier ble det også.

Turkomiteen, Lovise Størseth og Kjell Kjøsnes, takkes for et veldig fint tilrettelagt og gjennomført busstur for oss medlemmer.

04064a.jpg
04064d.jpg