Bussturen til Selbu 5 september

Hele 45 medlemmer av FSF, Værnes tok plass i Turbuss1 med sjåfør Tomas Solbakken for avreise til Selbu tirsdag morgen 5/9 kl 09.00. Etter en kort info om dagens gjøren og laden kom de to siste deltagere sammen med dagens lokale guid innpå bussen på Tømra. Kunnskapsrike lokalguid Ole Einar Åshaug tok dermed over og øste av sine lokalkunnskaper fra første stund.

En liten omvei i sentrum viste deltagerne en kikk på den nye ungdomsskolen som ikke minst har det nye kulturhallen, Tælet. Deretter Bell skole, Selbuhallen og Selbu videregående skole før turen fortsatte med målet for dagen, Stokkfjellet vindmøllepark.

Det blir jo sagt at veien opp til vindmølleparken har den beste veien i Selbu og det stemmer nok. Der veien tar av på Hyttbakken er det 8 km opptil sentret på parken mens det er 10 km med veier i selve vindmølleparkområdet. Selvfølgelig mye detaljert guiding både på vei oppover og den lange tur vi kjørte i parkområdet, i en høyde over havet på rundt 700 m. Lokalguiden vår er jo selv grunneier på Stokkfjellet.

På toppen overtok daglig leder Geir Ove Lillebudal som tok oss med inn i verkstedhallen hvor han grundig gikk gjennom de tekniskespesifikasjoner. (Det jobbes nå for å får opp 9 nye vindturbiner som inngår i konsesjonen). Kapasiteten på produksjon på Stokkfjellet tilsvarer forbruket av 20.000 familieboliger. Selbu er jo stor leverandør av fornybar energi med 6 vannkraftverk i tillegg til Stokkfjellet. Alt dette gir selvfølgelig store inntekter til kommunen!! Nevnes må også den fantastisk positive holdning og innstilling Selbus innbyggere har til vindmølleparkanlegget. Under den "offisielle" åpningen i fjor kom 850 personer for å overvære åpningen hvor selveste statsråd Terje Aasland var tilstede! Veien fra Stokkfjellet gikk så til sjokoladefabrikken "Jentene på tunet" hvor eier Eivind Aune orienterte om historien, fra oppstarten i kjelleren på Selbutunet til dagens moderniserte fabrikk på hans hjemgård. Orienteringen forgikk i butikken som hadde åpnet spesielt for oss. Der fikk vi også vite at en stor andel av produksjonen i dag er iskrem! Og det benyttet vi oss selvfølgelig av! Fra andre etasje er det vindu i golvet som gjør det mulig å se ned i produksjonslokalet og noen tok også sjansen på å gå på glassvinduene som lå i golvet!! Fra sjokoladefabrikken gikk så turen til siste stopp, Selbusjøen Hotel og gjestegård. Der ble vi mottatt av selveste Arild Øien, eier og drifter av Hotellet siden i 1987 da han leide lokalene av kommunen. Historien om hotellet satte Arild i en stemning som virkelig viser en fantastisk historie om bygget: Fra Birc som startet på 1850 - tallet, via tuberkolosesenter, aldershjem og som nevnt, hotell fra midten av 1980 - tallet. Som om ikke det var nok, etter en fortryllende lunch, dukket Narve Rognebakke opp som "Kong Sverre" med musiker Oddbjørn Kjøsnes. For 336. gang!! foredro Narve den lokale historien om Kong Sverre som selv besøkte Selbu, en fortelling innflettet med fakta om de som var tilstede og diktet av  Kjell Reitan "Deilig var jorden". Stor applaus! Stor jubel ved matbordet og som ikke det var nok så ble teksten på "Ballongvisa" delt ut og alle sang den flotte, tidsaktuelle sangen. Lokalguiden Ole Einar Åshaug ble takket for sin fantastiske guiding og fikk overrakt boka "Værnes - fra høvdingsete til storflyplass".

Dermed nærmet det seg landing på Garnisonen, Værnes og fra turkomiteen ble det gitt en kort informasjon om neste års turer. De vil det bli orientert om på et senere tidspunkt!

Hilsen Kjell Kjøsnes

0509x.jpg