Bussturen til Meråker.

Høstens busstur med Turbuss1 gikk østover til Meråker 14 september. 22 deltok. Oppover dalføret sørget Egil Weiseth, som vokste opp i Gudå, for å fortelle om ulike steder vi passerte og historier omkring disse.

Første stopp var Meråker Kurbad. Vi ble tatt godt imot av daglig leder Steinar Volden som hadde fyrt opp bålpanner både ute og i lavoen. Kaffe og lefse og frukt ble servert. Meråker Kurbad er en rehabiliteringsinstitusjon og offentlig godkjent opptreningsinstitusjon. De tilbyr tverrfaglig behandling, trening og stimulering til pasienter med ulike lidelser med behov for opptrening og behandling. Eier er N.K.S. Meråker Sanitetsforening som i 1924 fikk først bygd Solfeng som tuberkulosehjem. I 1979 ble Meråker sanitetsforenings kurbad oppført. Kurbadet har driftsavtale med Helse Midt RHF. Anbudsperioden er bare på 4 år. Kurbadet har i alle år vært betydelige kvinnearbeidsplasser.

Neste stopp var på Kopperå. Her ble vi guidet rundt av Roger Lindgren som orienterte om stedet. Kopperå er en tettbebyggelse 14 km fra riksgrensen mot Sverige. Elkem Meråker Smelteverk ( silisium og mikrosilika) ble nedlagt i 2006. Nå har stedet et industrimuseum som vi besøkte. Museet viser smelteverkshistorien som var i drift ved Kopperå fra 1898 og frem til nedleggelsen i 2006. Vi busset rundt i området verftet lå og fikk se både driftsbygninger og forlegninger, messer og boligfeltene. Det ble også tid til å få strukket på beina på kulturstien som er anlagt ved museet.

Etterhvert ble det tid for middag som vi inntok på Meråker videregående skole. Nydelig kjøttkaker og riskrem ble servert der. Rektor Bjørg Sissel Kvannli ønsket oss velkommen og ga et innblikk i skolens drift. Meråker videregående skole er en av landets minste, og samtidig en av landets mest kjente videregående skoler p g at en rekke tidligere elever har tatt gull i både VM og OL. Hverdagen ved skolen er i hovedsak preget av idrett som langrenn, fotball, skiskyting og skyting, men har også elever som går studiespesialisering uten idrett. Skolen tilbyr utdanningsprogrammene idrettsfag og studiespesialisering. Det kan også være muligheter for å gå videregående over fire år. Meråker videregående har en ledelse og lærere med stor forståelse for at satsing på idrett krever tilrettelagte løsninger, og gir en timeplan som er tilpasset treningshverdagen. Meråker videregående er en liten skole med nesten 160 elever. I tillegg til egne elever er det 40 studenter ved NORD universitet. Elevsammensetningen på skolen gir et helt spesielt skolemiljø. Det er elever fra stort sett hele landet.

mera1.jpg
mera2.jpg