Besøk av leder FSF Jan Erik Thoresen.

Det var stor interesse for medlemsmøtet 15 oktober hvor avdelingen fikk besøk av leder FSF Jan Erik Thoresen. Han holdt en oversikt over aktuelle saker fra forbundskontoret. 43 medlemmer deltok. I forkant av møtet møtte han både sjef HV-12 og sjef Luftforsvarets skolesenter for en orientering om hva som skjer innen garnisonen. Stor nydelig marsipankake med bilde av Thoresen og vår logo ble først servert til kaffen.

Thoresen innledet med en oversikt over forbundskontorets ansatte og oppgaver samt FSFs organisasjon. 36 avdelinger rundt om i landet er det nå.

Medlemsutviklingen er fortsatt noe fallende på landsbasis, imidlertid er det god rekruttering i vår region. Snittalderen er 76 år på medlemmene. 8 oktober var vi 4788 medlemmer. Rekruttering må derfor kontinuerlig prioriteres.

Trygdeoppgjøret var bra i år, forventet realinntektsøkning er på 0,7 prosent. Gjennomsnitt av lønns- og prisvekst legges til grunn og drøftinger fortsettes. Det er gunstig at FSF sammen med sine samarbeidsorganisasjoner legger fram felles krav.

Statsbudsjettsprioriteringen for 2025 ble gjennomgått. Også her ble kravene koordinert med samarbeidsorganisasjoner. Kommuneøkonomien må bedres for at kommunene kan besørge forsvarlig helsetilbud for eldre m h p institusjonsboliger og avdelinger for demenspasienter, samt mer skolert helsepersonale. Mammografiprogrammet bør utvides til kvinner over 69 år og screeningsprogrammet for menn for å kunne avdekke prostatakreft bør iverksettes. Frysingen av etterlattepensjon må reverseres.

Vårt eldrepolitiske dokument er grunnlaget for vårt arbeid innen økonomi, helse og omsorg, arbeidslinjen/diskriminering, demokratisk underskudd og digital utenforskap.

Det ble også tid for en spørsmålsrunde. Ole Myrbekk takket for foredraget og ga Thoresen et sitteunderlag med helleristningsmotiv fra Hegra som takk.

Thoresen besøkte etter vårt medlemsmøte kommunens helsehus og Fosslia omsorgssenter.

151024a.jpg
151024b.jpg