400 000 åretak fra Trondheim til Oslo.

Dette meget store tallet på åretak har Clamer Meltzer beregnet at han brukte i sin rotur fra Trondheim til Oslo i sommer. På siste medlemsmøtet vårt orienterte han om turen og viste masse fine bilder. Båten han brukte, ÆRORA, er en 17 fot Åfjordsfæring bygget i 1953. Hans far var første eier og den kostet da 350kr. 2015 var første langtur til Bergen. Romaskin og roing på Jonsvatnet, samt fløttmann i Trondeim utgjorde treningsgrunnlaget. Båten var bl a utrustet med lette årer med radarreflekser, ror og moderne hjelpemidler som AIS og GPS- kartplotter, nødpeilesender og solcellepanel. 86 dager tok turen, hvorav 56 med aktiv roing. Noen strekninger var værproblematiske, f eks Hustadvika som ikke kunne roes. Noen strekninger fikk han assistanse av slepebåter. Høydepunktet var rundingen av Stadt. Da han nådde Lista fikk han transport over land i samme trase som vikingsskipene ble dratt over. Clamer påpekte at han fikk masse hjelp på turen av trivelige og gjestfrie båtfolk. Takk for en givende orientering.

c1.jpg
c2.jpg