Veiholmen 3.- 4. august 2021. Lenge etterlengtet tur ut i verden.

Ingen har vært innelåst, men de fleste har kanskje følt det slik etter at coronaen slo seg ned blant oss. Etter som de aller fleste har fått sine doser vaksine, var det på tide med litt luft under vingene. Vår hardt arbeidende turkomite hadde i lengre tid arbeidet med alternative mål for vår gjenintreden på reisemarkedet. Veiholmen, en gruppe holmer og skjer ute i havgapet vest for Smøla, et sted nesten ingen hadde vært, kom opp som forslag. Uten å vite hva vi hadde i vente gikk vi ombord i hurtigbåten på Brekstad. Den brakte oss til Edøy på Smøla. Her ventet buss som skulle frakte oss til Veiholmen.

Veiholmen ja, holmer og skjær som stakk så vidt opp over bølgene. Skulle tro nordvesten ville feie alt på sjøen, men nei. Der ingen skulle tro noen kunne bo, er et program på TV. På Veiholmen ble vi tatt på senga. Stedet der det går ann å bo vil jeg heller si. De aller fleste av oss hadde aldri vært her. En molo er bygd så storhavet ikke skal slå inn over hus og hjem og knuse mangt ett livsverk. Skjeret, de ytterst bebodde holmene, er forbundet med ei bro som gir forbindelse med fastlandet. Her fikk vi husrom, her fikk vi servering, fiskesuppe og storfiskbail, bacalao og frokost i papirpose. Det siste pga coronaen da det ikke kunne være frokostbuffe. Til informasjon, posen hadde et rikt innhold som rakk helt til Brekstad.

Vi fikk også tid til "byvandring" guide var Joar Ove Birkelund, kjentmann som han var på de mange holmer og skjer. Masse masse opplysninger.

Bussturen både til og fra Veiholmen var en opplevelse. Vi ble kjørt hele Smøla rundt. Nordsiden utover og sørsiden tilbake. Sjåføren guidet hele veien. Vi fikk en lengre pause ved fergeleiet på Edøy til hurtigbåten kom. På kort varsel ble kokke og underholder hentet inn. Informasjon om Gurisenteret og historien bak utendørsteateret fikk vi av en opplagt initiativtaker til det årevise arrangemanget. Gurisenteret ligger ved hurtigbåtterminalen.

Båten kom, og vi kom hjem med masse nytt i kofferten.

IMG_4401.PNG