Stadsbygd og "Kystens Arv". 10. mai 2023.

Sommersesongen er i gang. Årets første utflukt ble dagstur til Stadsbygd og museet "Kystene arv" Da dette var en forholdsvis kort tur ble private bile benyttet.

31 medlemmer benyttet dagen og muligheten til turen.

På "Kystene Arv" ble vi møtt av en opplagt og kunskapsrik guide som tok oss med og guidet oss gjenom anlegget. Første stopp var utstillingen om Lofotdrifta eller Lofotfiske som vi sier. Utstillingen viste klær og utstyr, kjerlighetsbrev om masse annet. Båten "Den siste viking", bygd i 1929 til Trøndelagsutstillingen i 1930, står i utstillingen. Dette er en kopi av båtene som ble bygd og brukt under Lofotfiske, konstruert og seilsatt som originalt 51 fot lang. "Den siste viking", ble aldri brukt på Lofoten.

I båthallen fikk vi se et stort utvalg båter som var brukt av kystbefolkningen fra Trøndelag og nordover.

På området er også et originalt naust som ble brukt under klargjøringen til reisa nordover på fiske. Dette er bevart i originalt stand.

Båtbygger "naustet" er også et skue for seg selv.

Etter lunch hadde vi fri vandring på området. Etter en slik dag med påfyll av kystkultur var det retur heim.

"Kystens Arv" enbefales på det beste. Masse å se og mye god deilig mat å få kjøpt.

IMG_2069.JPG