FSF Ørlands høsttur til Hitra og Frøya.

Øyene Hitra og Frøya ble i år målet for vår lengre utflukt. Tidspunktet ble 21.09.-23.09.-2023.

Vi dro med hurtigbåten fra Brekstad til Sandstad på Hitra. Her ble vi møtt av bussen som skulle befordre oss alle de tre dagene, med andre ord vår egen buss. Dette pluss alt det andre på turen var arrangert av overnattingsstedet, Dolmsundet hotell. Vi ble kjørt til hotellet hvor vi pakket ut og spiste lunch før vi staret på turneen. Fredag gikk turen ut til Titran, et gammelt fiskevær. Stedet er kjent for den store katastrofen under sildefiske i 1899. Storstormen kom, 29 båter på fiske ble ødelagt, 141 fiskere omkom. På stedet var det bygd en fyrlykt, 20 m høy, etter ulykken kom det krav om nytt fyr. Det nye fyret som ble ferdig i 1923, var et resultat av storstormen. Fyret er Norges høyste, 45 m. til lyskilden.

Vi fikk også omvisning på Stabben fort. Krigsminner fra 2. verdenskrig. Dette ligger også på Titran. Fortet ble bygd av tyskerne. Vel tilbake på hotellet fikk vi middagsbuffet i hotellets restaurant. Dermed var torsdagen over.

Etter frokost fredag var det duket for "Hitra over." Vi startet på Kystmuseet - utstillinger av kystkultur. Så ble det hjorteforing på Dalpro. Lunch med omvisning på Handelsstedet Hopsjø før vi returnerte til hotellet for å avslutte dagen med middagsbuffet.

Baren var åpen alle dagene.

Lørdag var det så retur til Brekstad med hurtigbåten. Terminalen på Sandstad var egentlig stengt til før båtavgang, men ble åpnet til ære for oss, service.

Kan nevne at vi på bussturene hadde guide fra holellet som viste oss øyene.

IMG_2109.JPG