Vellykket 8. mai feiring på Helgelandsmoen

8.mai markering på Helgelandsmoen

I strålende sol ble minnemarkeringen for frigjøringen 8.mai 1945 og veterandagen avholdt i Minnelunden på Helgelandsmoen. Soldater fra FKL (Forsvarets Kompetansesenter Logistikk) på Sessvoll, vidreførelse av aktivitetene fra Helgelandsmoen, og Hønefoss Skolekorps
kom marsjerende frem til minnelunden hvor mange tilhørere hadde benket seg foran minnestøtta Bjørnebinna.
Etter en velkomsthilsen ved leder Forsvarets Seniorforbund, Jan Egil Lyng, og innslag fra skolekorpset fremførte Fridthjot Jørgensen dagens tale.
Å lese opp alle navn på de fra Vestopland Regiment som mistet livet våren og forsommeren 1940 ble en sterk opplevelse og det var tydelig at dette rørte mange. Videre fortsatte han med en gripende og sterk fortelling om hvordan han som 9-åring opplevde 9. April 1940 i Hønefoss og hvor Russlands angrep på Ukraina 24.februar i år brakte frem de samme vonde følelsene når en nasjon mister sin frihet. Hans budskap var klart, vi må aldri ta vår frihet for gitt.
Han påpekte også viktigheten av å ha et troverdig forsvar og berømmet de som tappert kjempet i 1940-45 mot en sterkere krigsmakt og nyere tids veteraner fra internasjonale operasjoner som deltar i konflikter rundt om i verden for Norge, i regi av FN og Nato.
Talen ble avsluttet med bønnesignal på trompet av Knut Skjervheim og 2 vers av Ja, vi elsker.
Markeringen ble avsluttet ved at alle fremmøtte ble invitert til en samling med kaffe og wienerbrød i Hallingmessa.
Her ble det holdt taler av begge ordførerne fra Ringerike og Hole og innbudte gjester fra Næringsparken, Satellittstasjonen, NVIO, FSFING og det hele ble avsluttet med en hilsen fra representant fra FKL

Torgeir Wik

Innlegget er også vist i Ring Blad 9. april (digitalt)

20220508_123004[11656].jpg