UNIFIL JUBILEET 2018

I 2018 markerer vi at er det 40 år siden Norge sendte sine første soldater til UNIFIL-operasjonen
i Libanon, og 20 år siden hovedbidraget reiste hjem.

Alle veteraner som tjenestegjorde i UNIFIL-operasjonen i Libanon i perioden 1978–1998 er invitert til UNIFIL-jubileets hovedarrangement på Akershus festning fredag 20. april.

UNIFIL-jubileet 2018,
i Libanon, og 20 år siden hovedbidraget reiste hjem.

På 31 forskjellige steder i landet vil Forsvarets avdelinger vil gjennomføre markeringer med medaljeseremoni for UNIFIL-veteraner den 6. april. Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner ble ikke innstiftet før i år 2000, to år etter at de siste UNIFIL-soldatene hadde kommet hjem. Mange av veteranene har derfor ennå ikke mottatt medaljen. Den får de nå. Invitasjon til seremoniene sendes ut i starten av februar, til de UNIFIL-veteranene som har meldt sin interesse for arrangementet. Nesten 3000 personer vil delta på et arrangement 6. april. Ca. 2300 av disse vil motta medalje.

Arrangementet starter kl. 13:00, og flere detaljer om programmet vil komme i løpet av de kommende ukene.

Dagen vil starte med felles oppstilling på festningen og bekransning av minnesmerke. Deretter blir det en stor parademarsj gjennom Oslo.

På festningen vil det være et stort telt. Fra scenen i teltet får du servert underholdning og flere band skal underholde oss i løpet av kvelden. Hvilke band kommer vi tilbake til, men at de vil bringe minnene om Libanon inn på Akershus festning denne kvelden kan du være sikker på.

I løpet av kvelden blir det også servert mat.

Velkommen til UNIFIL-jubileets hovedarrangement på Akershus festning fredag 20. april.

Se linken under.

20180131_214614 (2).jpg