Medlemstur 9. april 2024.

Årets første tur gikk med avgang fra Garnisonen kl 09.00. 26 medlemmer var påmeldt. Første stopp på turen var på Birgittaklosteret på Tiller. Birgittasøstrenes historie: Vår Frelsers Orden ble grunnlagt av den hellige Birgitta av Sverige og godkjent av pave Urban V i 1370. På 1400 – og 1500 – tallet ble mange Birgittaklostere grunnlagt i Europa. Men i forbindelse med reformasjonen på 1530 – tallet ble nesten alle klostrene nedlagt. I løpet av det siste århundre har det for øvrig på nytt blitt grunnlagt en lang rekke Birgittaklostere. Til Trondheim kom Birgittasøstrene i 1998 og etablerte seg på Heimdal. Det Klosteret vi besøkte ble åpnet 28. august 2009, altså for snart 15 år siden. Søstrene deltar hver dag i fem messer og bønnemøter i kirken og hver dag er det tilbedelse av Alterets Hellige Sakrament. Vi ble mottatt med omfattende guiding i hele klosterts areale på 3.500 kvm. Gjestehuset har 5 dobbeltrom og 15 enkeltrom som kan tas i bruk samtidig. Kirken har sitteplasser til 100 personer. Vi var alle tilstede under et bønnemøte/messe som imidlertid hver dag starter kl 11.45. I dag lever 8 søstre på Birgittaklosteret på Tiller. Søstrene kommer fra fire forskjellige land, India, Italia, Mexico og Polen.

Etter de fantastisk opplevelsene fikk vi en fremragende middag med dessert, den billigste middag på mange år!!

Da vi forlot Birgittaklosteret kl 13.40, var neste besøk i Erkebispegården. Der møtte guid Wenche Ødegård oss og loset oss gjennom deler av Erkebispegården. I mer enn 800 år har Erkebispegården vært møtestedet for mektige menn, arena for viktige møter og storslagne fester. Erkebispegården har vært tilholdssted for 27 erkebiskoper. De som bodde innenfor Erkebispesetet måtte betale tiende til Erkebiskopen. Men også her snudde reformasjonen opp ned på virksomheten og da kom gården i kongens eie og ble kalt Kongsgården. På slutten av 1600 – tallet tok militære over gården og brukte den som lager. I dag finner man tre museer i Erkebispegården og den eldste delen av gården benyttes til representasjonslokale for høytidelige mottakelser og middager. I hvelvrommet i vestfløyen kan man besøke Riksregalieutstillingen, dessverre stengt når vi var der. I Museet Erkebispegården kan man oppleve orginalskulpturer fra Nidarosdomen og se de viktigste funnene fra de arkeologiske utgravingene som forgikk i Erkebispegården på 1990 – tallet. I Forsvarsmuseet Rustkammert, som vi også var innom, kan man lære mer om forsvarets historie i Midt-Norge.

Dagen startet med loddsalg da vi kjørt innover mot Tiller og trekning da vi avsluttet på tilbake veien til Garnisonen.

Underveis tilbake ble det også reklamert for neste tur som er 4. juni. Det er dagstur til Storfosna/Kråkvåg, men mer om den senere. Allerede nå er flere medlemmer påmeldt den turen!

09044A.jpg
09044D.jpg