FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Nytt fra eldrerådet i kommunen.

10. april 2019

Leder i kommunes eldreråd og vår medlem Jon-Anders Myrvang orienterte på siste medlemsmøte om aktuelle saker fra eldrerådet. Omlag 50 medlemmer stilte på møtet.

I anledning dagen 9 april startet han med et tilbakeblikk fra hva han husket fra krigen. Han fortalte at han var med på å gi mat til russiske krigsfanger på Sandfærhus og fikk leker laget av blikkbokser tilbake, samt bruk av tilfluktsrom i Lånke ved flyalarmer.

Det nærmer seg slutten av valgperioden og ingen i eldrerådet nå tar gjenvalg. De fleste saker som behandles er tilknyttet helse og omsorg. Før jul 2020 blir det nye helsetunet med en rekke helsefunksjoner ferdigstilt. 50 nye omsorgsboliger blir bygd i Fossliåsen. Det har vært tatt opp spørsmål om kvaliteten på maten levert fra det nye storkjøkkenet i Fidesbygget til bosentre, institusjoner og private. Tilbakemeldingene fra mottakerne er positive. I vår blir storkjøkkensystemet tatt opp politisk. Kurs for taxisjåfører for hvordan korrekt behandle demente kunder gjennomføres neste måned. Benker fra sentrum til kirka er satt opp 2 plasser. Annonsering i Adressa på kinoen har ikke vært mulig å få til. Forbedret internettilgang, som også er for kostbar, på aktivitetssenteret jobbes det med. Myrvang nevnte også at en del eldre sliter med økt alkoholbruk som kan forringe livskvaliteten. Eldrerådet har også utarbeidet egen årsmelding.

• Spitfirepilotene - 2 verdenskrigs norske tenåringshelter

08. april 2019

Pensjonistenes hus på Værnes garnison var fullsatt den 5 april når Cato Guhnfeldt holdt et innholdsrikt og omfattende foredrag om norske jagerflygere under 2 verdenskrig. Guhnfeldt er forfatter av bokverket Spitfire saga. Styret har nå anskaffet verket til utlån til våre medlemmer. Foredraget var et samarbeidsprosjekt mellom Den kulturelle spaserstokken i Trondheim kommune og vår avdeling. Årsaken til at Huset og Værnes ble valgt som møtested var at det var ønskelig med militære omgivelser til foredraget. Fra Trondheim kom en buss med tilhørere.

De norske jagerflyskvadronene, 331- og 332 skvadronen, var i kamp fra juli 41 til freden i mai 45. Skvadronenes piloter led meget store tap, ca 80% omkom under kamp og trening. Guhnfeldt tok oss gjennom de ulike farefulle oppdragene de utførte og hvilke lokasjoner skvadronene var stasjonert under krigen. I tillegg til pilotenes farefulle hverdag ga han oss et innblikk i bakkemannskapenes utfordringer.

For oss var det veldig hyggelig at vårt medlem, Willy Gudmundsen, som var motortekniker og deltok aktivt under krigen, hadde anledning til å være med på foredraget.

• Veldig populært med bingo.

29. mars 2019

Bingo har avdelingen gjennomført i en masse år. På siste medlemsmøte med bingo møtte hele 47 medlemmer, meget bra oppmøte. De siste gangene bingo har vært gjennomført har vi kjørt med to runder. Premiene har vært flaxlodd, kaffe, og hvit- og rødvin.

• Gamle bilder fra vår avdelings aktivitet.

26. februar 2019

På et godt besøkt medlemsmøte 26 februar viste Ole Håve fram gamle bilder fra våre turer og arrangement og fortalte om bildene. Dette brakte fram gode minner blant våre medlemmer. Kjell Kjøsnes spilte trekkspillmusikk før møtet startet. Leif Bjelvåg takket for blomsterhilsen fra årsmøtet som han fikk for sine mangeårige innsats i komiteen for runde dager. Nyvalgt nestleder Bjørn Ivar Halstadtrø presenterte seg for avdelingen. Han har 42 år i tjeneste i Forsvaret. Arne Thingstad ga et tilbakeblikk fra sitt nylige besøk i Seefeld på VM i ski på langrennsstadionen.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15