FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Stor interesse for turtilbud.

18. september 2019

På medlemsmøtet 17 september var Huset fyllt med hele 61 medlemmer som hørte på foredaget av Anita Bekken fra Solgruppen. Solgruppen er nå 25 år og ble startet i Trondheim. Anita var grunder. FSFs medlemmer gis 5% rabatt på ordinære priser på reiser. I enkelte perioder er enkeltromstillegg gratis. Hun gikk igjenom de ulike turtilbudene til Spania ( Albir, Altea og Gran Canaria ), Thailand ( Jomtien ) og om Amerikabussen i Nord Amerika ( Los Angeles, Las Vegas og nasjonalparker ). Det som kjennetegner Solgruppen er trygghet i et sosialt godt miljø og et tilrettelagt opphold. En kan velge både kort-  og langtidsopphold. De kan også arrangere egne turer for lag og foreninger. Solgruppen bidro også med 3 fine gevinster til møtet. Ole Myrbekk ga henne Værnesboka som takk under fortsetning at den ble gitt til bok-cafeen Albir. Det lovte hun etter å ha fått lest den først selv.

• Kurs i Styreweb for regionens tillitsvalgte.

13. september 2019

10 september ble det gjennomført kurs på Huset med tema opplæring i Styreweb for tillitsvalgte i region 3. Kurset kom i stand på bakgrunn av et unisont ønske om kurs i Styreweb fra avdelingene. Fra Forbundet sin side ble det gitt positiv tilbakemelding på å få arrangert et nytt eget kurs i regionen. Deltakelsen var stor, 12 deltok. Kurset ble holdt av Geir Ove Svinø. Emner som ble gjennomgått var styreoversikt og tilganger, medlemsregister, kommunikasjon, dokumentarkiv og møteprotokoll, økonomi med regnskap og fakturering, informasjon fra FSF og hjelpfuksjoner. Noen av deltakerne har brukt Styreweb en god del mens andre var nybegynnere. Kurset var tilpasset begge grupper slik at alle fikk et meget godt utbytte av kurset. Det ble også gitt oppgaver underveis. Kurset var meget lærerikt og gjorde avdelingens tillitsvalgte mye tryggere i bruk av Styreweb i f m drift av avdelingene og å få overført kunnskapen til nye tilltsvalgte i fremtiden.

• Sommeravslutning med lunch

05. juni 2019

Kjøkkenpersonellet på garnisonen serverte oss en velsmakende lunch som avslutning på avdelingens møteaktiviter før sommeren. Hele 50 medlemmer deltok på lunchen. Ole Myrbekk orienterte om saker fra landsmøtet avholdt på Gjøvik. Det var gratis loddtrekning med sommerblomster som gevinster. Det blir nå et opphold for våre medlemsmøter til 3 september. Styret ønsker alle våre medlemmer en riktig god sommer.

• Vårturen til Levanger

25. mai 2019

Årets vårtur, 21 mai, i et vakkert vårvær gikk til vår nabokommune i nord Levanger. 37 deltok på bussturen. På veg innover tok vi en avstikker til Alstadhaug med høvdingsetet fra vikingtiden med gravhauger og kirken fra 1100 tallet. Så kjørte vi over Nesset med velholdte gårdsbruk til vi endte opp på dagens mål, Brusve gård. Brusve gård ble bygd i 1803 som embetsbolig for lensmannsetaten. Opprinnelig var det en husmannsplass. I f m hvem i amtet som skulle til Eidsvoll i 1814 var gården sete for forhandlingene. Kong Karl Johan besøkte gården i 1835. Gården ble overtatt av Levanger kommune i elendig forfatning i 1984, og ble satt i stand av frivillige og er nå en del av bymuseet. Vi fikk først en orientering og et morsomt skuespillerinnslag fra "gammellensmannen". Brusve gård har også et omfangsrikt radiomuseum med vekt på Tandbergfabrikkens produkter fra før krigen og til nedleggelsen. Etter omvisningen spiste vi blomkålsuppe til lunch og kaffe med telegramkake, dette med flott tonefølge fra to lokale musikere. På veg hjem hadde vi et handleopphold på Magneten kjøpesenter. Styret vil rette en stor takk til turkomiteen for en meget vel tilrettelagt tur.