FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Bedriftsbesøk på Fides.

14. november 2018

Hele 40 interesserte medlemmer møtte opp ved vårt besøk på Fides i dag. Daglig leder Roar Vikvang tok imot oss og viste oss det store nye bygget fra parkeringsplassen i kjelleren og til den flotte moderne kantina. Fides driver innenfor mange områder fra varig tilrettelagt arbeid til opplæring og arbeidstrening hvor Fides i meget stor grad bruker arbeidsplasser rundt omkring i kommunen for arbeidstrening. Det legges stor vekt på at resultatet skal være til nytte for den enkelte og for samfunnet som helhet.

Men den største overraskelsen under besøket var at vi fikk være med på en musikalsk opplevelse med Fosseduren som spilte og sang på en imponerende måte. Gruppen består av medlemmer, som til tross for sine forskjellige handicap, er i stand til underholde oss på en flott måte. Vi ble så begeistret for Fosseduren at vi ga de kr 500 som en liten oppmuntring for deres videre musikalske arbeid. Roar Vikvang ble takket av med å få boka «Fra høvdingesete til storflyplass» som er et historisk verk over den lange militære virksomheten som har vært på Værnes.

• Julebordet 30 november

01. november 2018

Forsvarets seniorforbund avd Værnes inviterer medlemmer m/ledsager til julebord i Huset fredag 30. nov kl. 18.00. Program for kvelden: Velkomstdrink - Julebordmat fra Hell catering - Øl/mineralvann og akevitt til maten - Kaffe og dessert - Dans til levende musikk - Loddsalg. Pris kr. 350,- pr kuvert. Påmelding: Steinar Overrein tlf 41305031, Arne Thingstad tlf 40625180. Frist 18 november.

• Museal guiz på Stjørdal museum

01. november 2018

Leder Sølvi Dahlen Lauvsnes ønsket velkommen og orienterte om museets historie og drift. 1956 var oppstartsåret. Grunnlaget var da i hovedsak basert på samlingene til Martin Moe. Museet er en del av Stiklestad nasjonale kultursenter som er ansvarlig for driften. Bygningene på museet eies av Stjørdal kommune. 20 museumsgjenstander la Aud Lyngstad frem og stilte spørsmål om hva gjenstandene ble kalt og ble brukt til. De eldste gjenstandene var over 200 år gamle og de nyeste fra 1950 tallet. Spennvidden var stor fra uniform til små kjøkkenredskap. Oppgavene var slett ikke enkle og beste lag hadde hele 13 riktige svar. Denne gang ble det til kaffen servert telegramkake. Stjørdal museum sørget for en trivelig og et annerledes medlemsmøte denne gang.

• Høsttur til Granby gård Selbu

26. oktober 2018

Høstens tur gikk til Selbu og til Granby gård. Der fikk vi først kaffe og nydelige hjemmelagede kanelsnurrer. Inger Granby holdt et foredrag om i hovedsak utvandringen til Amerika med utgangspunkt i Selbu. Første utvandring fra Selbu fant sted i 1857. De slo seg ned i grensetraktene Minnesota og Iowa. Hun fortalte om utfordringene de møtte i det nye landet og hvordan selbyggene holdt sammen og videreførte norske skikker, språk og tradisjoner. Granby gård var i 1981 til 2000 en rusinstitusjon for mennesker fra Bergensområdet. Da var det et 3års behandlingsopplegg. Hun gikk inn på hvilke utfordringer som forelå vedrørende driften og hvor sammensatte problemer mange av de rusavhengige slet med. Til slutt snakket hun om Belle Gunness som utvandret i 1881 og etablerte seg i Chigago.I 1900 skal hun ha drept sin første ektemann og 8 år senere skal hun ha drept 2 ektemenn til, flere friere og barn. Hun innkasserte forsikringspenger og kontanter frierne hadde med. Hun antas å ha dødd i en husbrann i 1908, dette er usikkert fortsatt. Etter foredraget ble det tid til å se på det flotte museet til Granby gård. Så til sist dro vi til Langseth cafe hvor vi inntok middagsbufeen.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15