FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• Sommeravslutning med lunch

05. juni 2019

Kjøkkenpersonellet på garnisonen serverte oss en velsmakende lunch som avslutning på avdelingens møteaktiviter før sommeren. Hele 50 medlemmer deltok på lunchen. Ole Myrbekk orienterte om saker fra landsmøtet avholdt på Gjøvik. Det var gratis loddtrekning med sommerblomster som gevinster. Det blir nå et opphold for våre medlemsmøter til 3 september. Styret ønsker alle våre medlemmer en riktig god sommer.

• Vårturen til Levanger

25. mai 2019

Årets vårtur, 21 mai, i et vakkert vårvær gikk til vår nabokommune i nord Levanger. 37 deltok på bussturen. På veg innover tok vi en avstikker til Alstadhaug med høvdingsetet fra vikingtiden med gravhauger og kirken fra 1100 tallet. Så kjørte vi over Nesset med velholdte gårdsbruk til vi endte opp på dagens mål, Brusve gård. Brusve gård ble bygd i 1803 som embetsbolig for lensmannsetaten. Opprinnelig var det en husmannsplass. I f m hvem i amtet som skulle til Eidsvoll i 1814 var gården sete for forhandlingene. Kong Karl Johan besøkte gården i 1835. Gården ble overtatt av Levanger kommune i elendig forfatning i 1984, og ble satt i stand av frivillige og er nå en del av bymuseet. Vi fikk først en orientering og et morsomt skuespillerinnslag fra "gammellensmannen". Brusve gård har også et omfangsrikt radiomuseum med vekt på Tandbergfabrikkens produkter fra før krigen og til nedleggelsen. Etter omvisningen spiste vi blomkålsuppe til lunch og kaffe med telegramkake, dette med flott tonefølge fra to lokale musikere. På veg hjem hadde vi et handleopphold på Magneten kjøpesenter. Styret vil rette en stor takk til turkomiteen for en meget vel tilrettelagt tur.

• Nytt fra eldrerådet i kommunen.

10. april 2019

Leder i kommunes eldreråd og vår medlem Jon-Anders Myrvang orienterte på siste medlemsmøte om aktuelle saker fra eldrerådet. Omlag 50 medlemmer stilte på møtet.

I anledning dagen 9 april startet han med et tilbakeblikk fra hva han husket fra krigen. Han fortalte at han var med på å gi mat til russiske krigsfanger på Sandfærhus og fikk leker laget av blikkbokser tilbake, samt bruk av tilfluktsrom i Lånke ved flyalarmer.

Det nærmer seg slutten av valgperioden og ingen i eldrerådet nå tar gjenvalg. De fleste saker som behandles er tilknyttet helse og omsorg. Før jul 2020 blir det nye helsetunet med en rekke helsefunksjoner ferdigstilt. 50 nye omsorgsboliger blir bygd i Fossliåsen. Det har vært tatt opp spørsmål om kvaliteten på maten levert fra det nye storkjøkkenet i Fidesbygget til bosentre, institusjoner og private. Tilbakemeldingene fra mottakerne er positive. I vår blir storkjøkkensystemet tatt opp politisk. Kurs for taxisjåfører for hvordan korrekt behandle demente kunder gjennomføres neste måned. Benker fra sentrum til kirka er satt opp 2 plasser. Annonsering i Adressa på kinoen har ikke vært mulig å få til. Forbedret internettilgang, som også er for kostbar, på aktivitetssenteret jobbes det med. Myrvang nevnte også at en del eldre sliter med økt alkoholbruk som kan forringe livskvaliteten. Eldrerådet har også utarbeidet egen årsmelding.

• Spitfirepilotene - 2 verdenskrigs norske tenåringshelter

08. april 2019

Pensjonistenes hus på Værnes garnison var fullsatt den 5 april når Cato Guhnfeldt holdt et innholdsrikt og omfattende foredrag om norske jagerflygere under 2 verdenskrig. Guhnfeldt er forfatter av bokverket Spitfire saga. Styret har nå anskaffet verket til utlån til våre medlemmer. Foredraget var et samarbeidsprosjekt mellom Den kulturelle spaserstokken i Trondheim kommune og vår avdeling. Årsaken til at Huset og Værnes ble valgt som møtested var at det var ønskelig med militære omgivelser til foredraget. Fra Trondheim kom en buss med tilhørere.

De norske jagerflyskvadronene, 331- og 332 skvadronen, var i kamp fra juli 41 til freden i mai 45. Skvadronenes piloter led meget store tap, ca 80% omkom under kamp og trening. Guhnfeldt tok oss gjennom de ulike farefulle oppdragene de utførte og hvilke lokasjoner skvadronene var stasjonert under krigen. I tillegg til pilotenes farefulle hverdag ga han oss et innblikk i bakkemannskapenes utfordringer.

For oss var det veldig hyggelig at vårt medlem, Willy Gudmundsen, som var motortekniker og deltok aktivt under krigen, hadde anledning til å være med på foredraget.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15