FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

  • Medlemsmøte 23 april om eldrerådets virke

    24. april 2024

    Vår representant i eldrerådet, Liv Navelsaker Reitans erfaringer etter et halvår i kommunens eldreråd var dagens tema på medlemsmøtet 23 april. 33 møtte opp. Herunder følger hennes foredrag:

    ELDRERÅD

    I henhold til lov om kommunale og fylkeskommunale Eldreråd skal alle kommuner ha et Eldreråd valgt av kommunestyret.

    Eldrerådet er et rådgivende organ i kommunen.

    Rådet er regulert i kommuneloven og definert som andre organer.

    I h t lovens paragraf 5-12 skal rådet være et rådgivende organ for kommunen og har rett til å uttale seg i saker som gjelder eldre.

    Flertallet i eldrerådet skal på valgte tidspunkt ha fylt 60.år.

    Vi skal altså ha medvirkning i saker som gjelder eldre, være de eldres stemme i saker og vedtak som gjelder de eldre i kom.

    Vi er IKKE et klageråd, men LYTTERÅD.

    Eldrerådet består av 5 medlemmer, med personlige varamedlemmer. Alle er valgt av kom.styret. Tre er pensjonister og 2 er politikere.

    * Martha Richstad Berbu Leder

    * Bente Lillian Vatn Nestleder

    * Liv Navelsaker Reitan Medlem

    * Geir T Hagen fra PP

    * Svein Johansen fra SV

    * Ann Helen Børstad er med som fagperson i møtene våre.

    * Tove Berg Fornes er sekretær

    Begge fra Stjørdal kommune (ansatte).

    Eldrerådet har møte 1- en gang pr mnd. Og ellers når det er nødvendig .

    Alle møter er åpne for interesserte. Møtetid og møtested kunngjøres i lokalpressen og kommunens egne nettsider.

    Alle saker som gjelder eldre skal forelegges for eldrerådet, før det tas opp/ bestemmes i kommunestyret/kommuneadministrasjonen.

    Rådet kan også ta opp saker på eget initiativ og fremlegge det for politikerne/kommunestyret.

    Saker som Eldrerådet skal være med å behandle/gi innspill i er:

    * Årsbudsjett og økonomiplan (spesielt vanskelig i år med så store nedskjæringer)

    * Plansaker som byutvikling , lokalisering, boligutbygging ( f eks på Stjørdal - bygging av nytt sykehjem, Velferdsbygg, evt rehabilitering/ombygging av allerede bygg, samt lokalisering)

    * Helse, pleie og omsorg ( f eks ansatte, overflytting/ omdisponering, oppsigelser...etc.)

    Folkehelse og forebyggende tiltak.

    * Velferdsteknologi

    * Dugitalisering ( f eks Halsen sykehjem)

    * Kultur, idrett, friluftsliv

    * Frivillighet

    * Tilsynssaker

    * Medvirkning av eldre som ressurs

    * Annet

    Medlemmene i rådet samarbeider godt.

    Vi har hatt mange saker til uttalelse og behandling.

    Fokuset vårt har hele tiden å få frem betydningen av de enkelte sakene som berører de eldre i kom.

    Eldrerådet har b l a, i det halve året jeg har vært medlem, hatt disse sakene ( samt flere. De viktigste er med. )

    * Årsbudsjett og økonomiplaner.

    Dette var svært vanskelig, da som sikkert alle vet, kommunen har et stort underskudd og må spare/ innskrenke budsjettet over alt. Noe som går ut over alle sektorer.

    * Mulighet og utfordringer i sektor "Helse og omsorg" og evt "Hjemmetjeneste".

    Evt nedleggelse av avdelinger innen helse. Reduksjon av stillinger/årsverk, omdisponering, oppsigelse m m innen samme sektor.

    * Bruk av Fosslia omsorgs senter. 1 avdeling står ubrukt grunnet budsjett og ikke personell til å betjene avdelingen.

    16 nye plasser ved Fosslia.

    8 av disse plassene er avlastningsplasser som ble flyttet fra Halsen sykehjem og de ledige plassene tenkes flyttet fra Skatval til Halsen sykehjem

    * Flytting av avlastningstjenesten.

    * Bygging av nytt Sykehjem, Velferdsbygg, omsorgsboliger, samt lokalisering.

    * Nedleggelse av Hverdagsmestringsteamet, som innarbeides i Helse- og omsorgstjenesten.

    * Hjemmetjenester

    Mange eldre ønsker å bo lengst mulig i egen bolig, og kommunen satser/går inn for det. Det betinger at det er behov for tilrettelegging/tilpasning av bolig m h t funksjonalitet, tekniske innretninger m m. Og godt hjemmehjelpstilbud, slik at hjemmet blir et reelt tilrettelagt botilbud tilpasset livssituasjonen.

    * Skatval bosenter

    8 årsverk flyttes/omdisponeres til Halsen sykehjem.

    * Ektepargaranti

    Par kan ikke splittes. Må få såkalt ektepargaranti. Kan ikke splittes hvis ikke det er strengt tatt helt nødvendig pga av spes. sykdom m m

    * Avvikling av Stjørdal aktivitetssenter

    * Bygging/Utbygging av sykehjem, sykehjemsplasser, omsorgsboliger m m og tiltak for å muliggjøre lengre botid i egen bolig/leilighet. ( Må styres av det reelle behovet innen disse områdene og ikke hva som er mest lønnsomt for kommunen.)

    Lokalisering av forannevnte.

    * Egen bolig/leilighet - Hjemmetjeneste

    Må bo mest mulig i sitt eget hjem for å redusere trykket på institusjonsplasser. Krever mer av pårørende/venner. Krever god hjemmetjeneste.

    * Digitalisering. Ref Halsen sykehjem.

    * Sentralisering

    Sentralisering tvinger seg fram ? Nærhet til helse-/omsorgssenter, lege, apotek, butikk, kultur. Utsikt. Kirker. Grønne areal. Parker.

    * Frivillighet og aktivitet for eldre

    Forebygge ensomhet.

    Hva kan vi gjøre for å avlaste helsefagarbeidere.?

    Lærlinger innen helse/IT. Fellesareal med spill, leksehjelp, demenskor, sosiale aktiviteter, pårørendekvelder, turer etc.

    Eldrerådet kan benytte seg av lokale media. Ref saken om lys og toalettforhold i Stjørdals nytt.

    Eldrerådet prøver også å få til besøk i de fleste institusjoner i kommunen. Foreløpig har vi vært på Stjørdal helsehus/DMS.

    Det å se selv, høre, få innspill og lære fra de ulike stedene er viktig for arbeidet i eldrerådet.

    Vi deler hvert år ut ELDREPRISEN som i 2023 ble tildelt Veterangruppa i Stjørdals Blink fotball. Eldreprisen skal gå til noen som engasjerer, arrangerer, er til glede og trivsel for eldre. I Veterangruppa så er det ca 40 aktive pensjonister.

    4 av oss har deltatt på Eldrerådskurs. 3 samlinger digitalt og siste var ved oppmøte felles fra hele regionen Trøndelag. 1- dag, på Scandic Lerkendal.

    Veldig lærerikt og nyttig. Bra og få innblikk i hvordan de andre distriktene jobber, hvilke tiltak, saker de har hatt m m. Samt utveksle erfaringer og felles mål/saker.

    Budsjett og økonomi med påfølgende nedsparinger var gjengs over hele linja.

    Noen av oss i Eldrerådet Stjørdal kom. var med å arr eller stod på "Stand" på Seniordagen som ble arr forleden i Kimen.

    OPPSUMMERING - Hvordan ser det ut hos oss ?

    Vi blir flere og flere eldre, og det fødes færre og færre barn. De som skal ta seg av oss. Det er mindre søknader til omsorgs yrke både når det gjelder utdanning og stillinger.

    Det er derfor viktig med rask igangsetting og bygging av institusjoner, sykehjem, omsorgsboliger etc.

    Behov for institusjoner/ hjemmetjenester øker med ca 230 frem mot år 2040.

    Antall demente i Stjørdal antas å øke til det dobbelte frem mot 2040.

    Budsjettsituasjonen er alvorlig.

    Nedskjæringer fører til at viktige oppgaver ikke kan utføres, eller blir stilt på vent.

    Innkjøp av nødvendige hjelpemidler m m likeså.

    Aktivitet og fellesskap er viktig både for å hindre ensomhet , og helse.

    Møteplasser er viktig. Der eldre kan møtes til en kopp kaffe, prat etc.

    Nedskjæringer, for lite plasser, for lite ansatte. Det satser på at flere skal bo lengst mulig hjemme.

    Konsekvenser, av dette er at -

    Pårørende blir/er utrygge på hvilke praktiske konsekvenser dette kan få både for de og pasientene, beboerne.

    Kravene blir større for de pårørende.

    Det er IKKE gitt at alle har barn eller pårørende verken i nærheten eller i det hele tatt. Eller barna/pårørende er fullt arbeidende.

    Bo hjemme - det er mye tilrettelegging for at de fleste kan bo hjemme. Bolig/ leilighet må være utformet slik at det er mulig...f eks ift rullestol, rullator, høye dørterskler/karmer, det samme med dusj kabinett etc..

    Være sikre på at vi får den hjelpen vi trenger - når vi trenger det.

    Viktig å bygge dagens boliger med tanke på Livsløpstandard.

    Hva med aktivitet ? Blir vi sittende alene, uten å stimuleres ? Aktivitet beskytter mot en rekke helseplager.

    3 av 10 over 80 år sier de er ensomme. Mange mister sosial kontakt når de blir eldre eller mister ektefellen.

    Det heter så fint, at vi skal ha et aldersvennlig samfunn, men da må det legges til rette for det.

    En god alderdom bygges opp frs 60-70 års alderen.

    Stjørdal kommune tilbyr Hjemmebesøk det året de fyller 80.

    Etterlatte samtale til eldre over 75 år.

    Fungerer det ? Og vil det fortsette ?

    Hva vil og kan vi i Eldrerådet jobbe mot/ for?

    Selvfølgelig de sakene som vi har tatt opp hittil i eldrerådet, samt.se nedenfor

    Og hva kan vi andre ALLE gjøre for at Stjørdal skal bli et Aldersvennlig, trygt sted å bo ?

    * Vær kreative/positive når vi kommer med forslag/løsninger

    * Tenk positivt og "reklamer" for Bo trygt Hjemme. Vær tidlig i planleggingen av egen bolig med Livsløpstandard.

    * Skap aktive arenaer, kanskje i samarbeid med andre foreninger, FSF, Sanitetsforeninger, Seniorforum, Frivillighetssentralen, Ungdomsråd, Sangforeninger/ Korps etc hvor folk kan møtes, ha aktiviteter, sang/musikk kvelder ( ref Tordagstoner kantina Helsehuset og Aktivitetssenter) Gåturer,

    * Sambruk og flerbruk av lokaler der både ung og gammel f eks kan "holde hus", være i lag, bo. Attraktive arenaer sentralt i nærmiljøet hvor fok kan møtes til, og med forskjellige aktiviteter

    * Universell utforming av bygg, områder, parker, nærmiljø

    * Aldersvennlig sentrum, men vi må også tenke på alle som bor i distriktene med tanke på transport, tilgjengelighet, sosiale aktiviteter m m.

    * Eldre som bidragsytere i lokalsamfunnet

    * Gå tur, treffe andre, hjelpe til. Eldretråkk. Lage/arr strikke, hekle, bake dager/ kvelder med de eldre som instruktører. Arr Generasjonsleker sammen med Ungdomsrådet. ( Lekene vi som er pensjonister lekte som barn....Slåball, Kanonball, Basse, Jeppe, Diverse ball leker m m)

    * Gi ut Avis 2- to ganger i med informasjon o.s.v for de som ikke er digitale

    * Lys og toalettmuligheter

    * Legge til rette for parker ( ref Husbyvegen park og ikke minst MIDTSANDTANGEN)

    * Gå sammen, ordne kirke transport etc.

    * Eldre kan være frivillige bidragsytere i lokalsamfunnet. Hva med f eks frivillig lesehjelp i småskolen ? Frivillighet som kilde til livsglede, folkehelse og aktivitet.

    NB!

    Eldrerådet skulle vært med i planleggingen av omsorgsboliger, inst....Dette med tanke på grønne områder, benker, felles møteplasser.

    Hva synes dere hvilke forhold/ faktorer som er med å bestemmer hvilket lokalsamfunn det er bra å bli gammel i?

    Det er mye en kan gjøre selv for å få en god alderdom.

    Helse og funksjon er aldri for seint, men viktig for en god alderdom og gode levevaner.

    Aktive eldre er " friske" eldre

    Vi skal leve hele livet ( Solberg regj)

    Bo trygt hjemme (Støre regj)

    DE GAMLE ER KOMMET FOR Å BLI !! :)

    Og husk - Eldrerådet er ikke en klagepost, men en lyttepost :)

     

     

  • Medlemstur 9. april 2024.

    10. april 2024

    Årets første tur gikk med avgang fra Garnisonen kl 09.00. 26 medlemmer var påmeldt. Første stopp på turen var på Birgittaklosteret på Tiller. Birgittasøstrenes historie: Vår Frelsers Orden ble grunnlagt av den hellige Birgitta av Sverige og godkjent av pave Urban V i 1370. På 1400 – og 1500 – tallet ble mange Birgittaklostere grunnlagt i Europa. Men i forbindelse med reformasjonen på 1530 – tallet ble nesten alle klostrene nedlagt. I løpet av det siste århundre har det for øvrig på nytt blitt grunnlagt en lang rekke Birgittaklostere. Til Trondheim kom Birgittasøstrene i 1998 og etablerte seg på Heimdal. Det Klosteret vi besøkte ble åpnet 28. august 2009, altså for snart 15 år siden. Søstrene deltar hver dag i fem messer og bønnemøter i kirken og hver dag er det tilbedelse av Alterets Hellige Sakrament. Vi ble mottatt med omfattende guiding i hele klosterts areale på 3.500 kvm. Gjestehuset har 5 dobbeltrom og 15 enkeltrom som kan tas i bruk samtidig. Kirken har sitteplasser til 100 personer. Vi var alle tilstede under et bønnemøte/messe som imidlertid hver dag starter kl 11.45. I dag lever 8 søstre på Birgittaklosteret på Tiller. Søstrene kommer fra fire forskjellige land, India, Italia, Mexico og Polen.

    Etter de fantastisk opplevelsene fikk vi en fremragende middag med dessert, den billigste middag på mange år!!

    Da vi forlot Birgittaklosteret kl 13.40, var neste besøk i Erkebispegården. Der møtte guid Wenche Ødegård oss og loset oss gjennom deler av Erkebispegården. I mer enn 800 år har Erkebispegården vært møtestedet for mektige menn, arena for viktige møter og storslagne fester. Erkebispegården har vært tilholdssted for 27 erkebiskoper. De som bodde innenfor Erkebispesetet måtte betale tiende til Erkebiskopen. Men også her snudde reformasjonen opp ned på virksomheten og da kom gården i kongens eie og ble kalt Kongsgården. På slutten av 1600 – tallet tok militære over gården og brukte den som lager. I dag finner man tre museer i Erkebispegården og den eldste delen av gården benyttes til representasjonslokale for høytidelige mottakelser og middager. I hvelvrommet i vestfløyen kan man besøke Riksregalieutstillingen, dessverre stengt når vi var der. I Museet Erkebispegården kan man oppleve orginalskulpturer fra Nidarosdomen og se de viktigste funnene fra de arkeologiske utgravingene som forgikk i Erkebispegården på 1990 – tallet. I Forsvarsmuseet Rustkammert, som vi også var innom, kan man lære mer om forsvarets historie i Midt-Norge.

    Dagen startet med loddsalg da vi kjørt innover mot Tiller og trekning da vi avsluttet på tilbake veien til Garnisonen.

    Underveis tilbake ble det også reklamert for neste tur som er 4. juni. Det er dagstur til Storfosna/Kråkvåg, men mer om den senere. Allerede nå er flere medlemmer påmeldt den turen!

  • Påskehilsen

    24. mars 2024

    Vi i styret i Forsvarets seniorforbund avdeling Værnes ønsker alle medlemmene en riktig fin påskefeiring.

  • Påskebingo

    20. mars 2024

    Jula varer som kjent til påske. Denne gang den 19 mars på påskebingoen var det julebrød med hvit- og brunost og jordbærsyltetøy til kaffen. I tillegg hadde Liv Reitan bakt en stor og god sjokoladekake med påskepynt.

    Bjørn Ivar Halstadtrø ønsket velkommen. Grasrotandelen på Norsk tipping tok han opp og viste hvordan en kan velge grasrotmottaker. Det er en viktig inntektskilde til avdelingen. Imidlertid er det en nedgang i inntjeningen i det siste, så det hadde vært gunstig at flere medlemmer kunne henge seg på som grasrotmottaker for oss.

    Kjell Kjøsnes fra turkomiteen orienterte om turen til Trondheim 9 april til Birgittaklosteret og Erkebispegården. 27 er påmeldt på denne turen. 

    Det ble gjennomført 2 runder med bingoen. Premiene var av påskekarakter denne gang.

    Gratislotteri var det også. Gevinstene i et antall av 5 var påskegodt.

    Allsang med vårsanger var det videre tid til. 30 medlemmer deltok. 

Kontakt oss

90 098 914

Leder
Ole Myrbekk
Værnesgt 15
7503 Stjørdal

Bli medlem i avdelingen

Om oss

  • Vårt Vippsnummer.

  • Vårt bankkontonummer

  • Vedtekter

    258Bilde1 258Bilde1

     

    Basisvedtekter for Forsvarets seniorforbunds avdelinger

    Basisvedtektene ble vedtatt på landsmøtet den 8. juni 2011, og sist endret på landsmøtet 4. mai 2023.

     

    Vedtekter for Forsvarets seniorforbund avdeling Værnes, stiftet 31.03.1982. Vedtatt på årsmøtet den 20.02.2024.

    KAPITTEL 1 – ALMINNELIGE BESTEMMELSER

    § 1 Formål

    (1) Forsvarets seniorforbund (FSF) avdeling Værnes er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som arbeider for å utvikle egen aktivitet, organisasjon og økonomi, slik at avdelingen imøtekommer de krav og utfordringer som medlemmene og samfunnssituasjonen krever.

    (2) Arbeidet skal preges av at man ivaretar og fremmer medlemmenes eldrepolitiske interesser innenfor pensjon, helse/omsorg og kultur og styrker deres stilling i samfunnet.

    (3) Avdelingen vil med sin aktivitet bidra til å styrke Forsvarets stilling i samfunnet.

    § 2 Organisasjon

    (1) FSF avdeling Værnes samarbeider med militære avdelinger, andre organisasjoner og politiske myndigheter lokalt. Avdelingens besluttende organ er årsmøtet.

    § 3 Avdelingens styre

    (1) Styret kan bestå av leder, nestleder, sekretær, kasserer, styremedlem(er) og 2 varamedlemmer. Styret velges direkte til sine posisjoner.

    (2) Styret er beslutningsdyktig når 2/3 av styrets representanter er tilstede.

    (3) Varamedlemmer har stemmerett bare når vedkommende møter istedenfor en av styrets medlemmer.

    (4) Vedtak fattes med flertall av de avgitte stemmer. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.

    (5) Leder innkaller til styremøter etter behov, eller når en av styrets medlemmer krever det.

    § 4 Avdelingens myndighet

    Avdelingens styre er høyeste myndighet mellom årsmøtene.

    § 5 Kjønnsfordeling

    Ved valg/oppnevning av styre, råd, utvalg/komite mv. bør begge kjønn være representert. Sammensetningen bør speile kjønnsfordelingen i medlemsmassen.

     

    § 6 Medlemskap

    (1) FSF tar opp som medlemmer tilsatt og tidligere tilsatt militært/engasjert og sivilt personell i Forsvaret, deres ektefeller, samboere og etterlatte. Videre kan opptas som fullverdige medlemmer, personer som er positive til og støtter opp om Forsvarets posisjon og rolle i samfunnet.

    (2) Det enkelte medlemskap er tilsluttet FSF sentralt, men tilhører den avdelingen vedkommende ønsker medlemskap i. Medlemmet kan i tillegg være støttemedlem til en annen avdeling.

    (3) Medlemskapet løper til det blir sagt opp.

    (4) Ved dødsfall eller utmeldelse skal vedkommende medlem slettes fra medlemsregistret. Skjer dødsfallet eller utmeldelsen etter at medlemmet har betalt sin kontingent til avdelingen, teller vedkommende med i oppgjøret av medlemskontingenten til forbundet sentralt inneværende år.

    § 7 Inhabilitet

    Et medlem, en tillitsvalgt eller en oppnevnt representant er inhabil til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe avgjørelse i følgende tilfeller:

    a. Når vedkommende selv er part i saken.
    b. Når vedkommende er i slekt eller svogerskap med en part i opp- eller nedstigende linje eller i sidelinje så nær som søsken.
    c. Når vedkommende er eller har vært gift med eller er forlovet eller samboer med en part.
    d. Når vedkommende leder eller har ledende stilling i, eller er medlem av styret i et organisasjonsledd, eller er annen juridisk person som er part i saken.
    e. Likeså er vedkommende inhabil når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til vedkommende upartiskhet.
    f. I styrer, komiteer og utvalg treffes avgjørelsen av organet selv, uten at vedkommende medlem deltar. Medlemmet skal i god tid si fra om forhold som gjør eller kan gjøre vedkommende inhabil.

    § 8 Kontingent

    (1) FSFs landsmøte fastsetter kontingenten til forbundet.

    (2) Avdelingens årsmøte fastsetter kontingenten til avdelingen.

    a. Det betales en årlig kontingent til medlemmets avdeling som er fastsatt av årsmøte.
    b. Avdelingene innkrever kontingent og svarer for innkrevd kontingent for forbundet pr. 31. desember i kalenderåret. Forbundskontingenten innbetales samlet til forbundets konto innen 1. mai påfølgende år.

    § 9 Regnskap, revisjon og budsjett

    (1) Avdelingene er regnskaps- og revisjonspliktige.

    (2) Avdelingen har plikt til å registrere seg i både enhets- og frivillighetsregisteret i Brønnøysundregistrene.

    (3) De skal følge regnskapsloven og revisjonsbestemmelsene i revisjonsloven. Regnskapsåret skal følge kalenderåret.

     

    (4)

    1. Avdelingene har plikt til innen 15. januar å sende en komplett medlemsliste pr 31. desember året før til forbundet. Medlemslisten skal være underskrevet av leder.
    2. Avdelingene skal innen 15. april innrapportere protokoll fra årsmøtet, årsberetning m/regnskap med revisjonsberetning for året før. Årsberetning og regnskap skal være underskrevet av hele styret.

    Protokollen fra årsmøte skal underskrives av referent(er) og 2 protokollunderskrivere.
    Medlemslisten pr 31.12. skal være underskrevet av leder.

    (5) Avdelingen skal utarbeide handlingsplan med budsjett for kalenderåret.

     

    KAPITTEL 2 – ÅRSMØTE

    § 10 Årsmøtet

    (1) Årsmøtet er avdelingens høyeste myndighet. Ordinært årsmøte holdes hvert år innen utgangen av mars måned.

    (2) Alle medlemmer har møte-, tale- og stemmerett.

    (3) Innkalling til årsmøtet sendes medlemmene ut minst 6 uker i forveien. Forslag som ønskes behandlet må være styret i hende minst 4 uker før. Dokumentene skal være tilgjengelig for medlemmene minst 2 uker før.

    (4) På årsmøtet kan ikke behandles forslag om endring i vedtekter eller bestemmelser som ikke er oppført på den tilgjengeliggjorte eller utsendte sakslisten. Andre saker kan behandles når 2/3 av de stemmeberettigede representanter vedtar det ved godkjenning av sakslisten.

    (5) Årsmøtet ledes av valgt(e) dirigent(er).

    § 11 Årsmøtets oppgaver

    Årsmøte skal:

    (1) Konstitueres:

    a. Godkjenne innkalling, saksliste og forretningsorden.
    b. Velge dirigent(er) som leder årsmøtet og referent(er), velge 2 representanter til å underskrive protokollen sammen med referent(ene) og velge tellekorps på min. 2 medlemmer.

    (2) Behandle avdelingens beretning for perioden.
    (3) Behandle det reviderte regnskap med revisjonsberetning og forslag til anvendelse av overskudd eller dekning av underskudd.
    (4) Behandle og fastsette kontingent for inneværende kalenderår.
    (5) Behandle innkomne forslag.
    (6) Behandle handlingsplan med budsjett for årsmøteperioden.

    (7) Foreta valg av representanter til styret, ref. §3 – 1.

    (8) Velge representanter til:

    a. Valgkomite med leder og 2 medlemmer.
    b. Revisor og vararevisor.

    § 12 Stemmeavgivning på årsmøtet

    (1) Med mindre annet er bestemt i denne vedtekt, skal et vedtak for å være gyldig, være truffet med alminnelig flertall av de avgitte stemmer. Ingen medlemmer har mer enn en stemme og ingen kan møte med eller avgi stemme med fullmakt. Blanke stemmer skal anses som ikke avgitt.

    (2) Valg foregår skriftlig hvis det foreligger mer enn et forslag eller det fremmes krav om det. Hvis det skal være skriftlig valg, kan bare foreslåtte kandidater eller det som stemmes over føres opp på stemmeseddelen.

    (3) Når det ved et valg velges flere ved en avstemming, må alle ansees som valgt.

    § 13 Ekstraordinært årsmøte

    (1) Ekstraordinært årsmøte innkalles av styret med minst 4 ukers varsel etter:

    a. Vedtak fattet av årsmøtet.
    b. Vedtak fattet av styret.
    c. Krav fra minst ¼ av medlemsmassen.

    (2) Sakslisten og andre nødvendige dokumenter skal være vedlagt innkallingen.

    (3) Ekstraordinært årsmøte skal kun behandle de saker som er angitt i vedtaket eller kravet om innkalling til det ekstraordinære årsmøte.

     

    KAPITTEL 3 – UTMELDELSE – EKSKLUDERING

    § 14 Utmeldelse

    (1) Utmeldelse skal skje til egen avdeling og bør begrunnes.

    (2) Ekskludering:

    a. Opptrer et medlem på en måte som kan skade avdelingen eller medlemmenes anseelse, kan styret vedta at vedkommende ekskluderes.
    b. Medlemmet har krav til å forklare seg for styret med oppsettende virkning, før vedkommende ekskluderes.
    c. Medlemmet har krav til at utelukkelsen settes som sak på årsmøte, og vedkommende kan anke saken videre inn til forbundsstyret som tar den endelige avgjørelsen om ekskluderes.

     

    KAPITTEL 4 – VEDTEKTSENDRING OG NEDLEGGELSE

    § 15 Tolkning av vedtektene og nedleggelse

    (1) Tolkning av vedtekter foretas av styret og forelegges første ordinære årsmøte. Endring av vedtektene foretas på ordinært årsmøte. Forslag til vedtektsendring skal være ført på sakslisten. Det kreves 2/3 flertall ved endring av vedtekter. Endring av vedtekter skal innrapporteres forbundskontoret til informasjon.

    (2) Nedleggelse av avdelingen behandles av årsmøtet etter at forslaget er fremmet. Forslaget krever 2/3 flertall. Det kreves i tillegg at vedtaket må behandles på nytt på neste ordinære årsmøte med 2/3 flertall.

    (3) Ved nedleggelse av avdeling skal alle midler og eiendeler overføres FSFs konto. Nedleggelse av avdeling skal forelegges forbundsstyret, som bistår med avviklingen.

     

     

    Årsmøtet i avdelingene kan vedta tilleggsbestemmelser utover disse basisvedtektene.

Aktivitetskalender