FSF - Værnes

Headingbilde_vaernes.jpg

Velkommen til FSF-Værnes

Vi er en avdeling i Forsvarets seniorforbund. Hos oss vil du møte mange tidligere kollegaer og forsvarsinteresserte hvor du også vil kunne knytte nye bekjentskaper. Vi har aktiviteter av forskjellige slag og deltar aktivt mot kommune og fylke for din sak.

Nytt fra oss

• "Alle soldaterne er ved friskt mod"

11. januar 2018

"Alle soldaterne er ved friskt mod". Dette skrev Hans på et postkort fra Værnesmoen poststemplet Stjørdalen datert 12 september 1905 i den mest spente konfliktsituasjonen mot Sverige i forbindelse med unionsoppløsningen. ( fredsslutningen i Karlstad fant sted 26 oktober 1905 ). Dagen etter, 13 september, ble kortet ankomststemplet Røros!  På vårt første medlemsmøte i 2018 var temaet gamle postkort fra Øyanmoen og Værnesmoen. Geir Vikan, som hadde sin oppvekst på Værnes, tok oss med på en reise med gamle postkort fra Øyanmoen og Værnesmoen produsert i begynnelsen av 1900 tallet. Han har samlet på postkort i en årrekke og fått til en stor samling. Vikan tok oss gjennom etableringen og driften av de ulike hæravdelinger som etablerte seg på Værnes - dokumentert med postkort. Bildet viser feltartilleriets hester som vandes.

• God jul og godt nyttår

22. desember 2017

En riktig god jul og et godt nyttår til våre hjemmesidebrukere.

• De eldres boligspareklubb - nytt prosjekt i Kirkevegen.

15. november 2017

På siste medlemsmøte 14 november orienterte Per Arne Richstad og Oddvar Arntzen om det nye prosjektet i Kirkevegen 12 for medlemmer i de eldres boligspareklubb i Stjørdal ( DES ). Klubben ble etablert i 1988 og har nå 470 medlemmer hvorav 70 bor i DES- leiligheter. Hensikten med klubben er å hjelpe eldre til å  kunne skaffe seg rimelige og sentralt beliggende leiligheter. En må være 45 år for å melde seg inn og være 55 år for å kunne kjøpe seg leilighet. Kontingent er 265 kr for enslige og 460 kr for par. DES starter nå salg av det nye prosjektet i Kirkevegen 12. Leilighetene varierer fra 52 til 87 kvm og koster fra ca 2,2 millioner til 4,4 millioner kroner. Dette tilsvarer en kvmpris på 47000 til 49000kr pr kvm, noe som anses rimelig i sentrum. Medlemmene ble gitt en oversikt over de ulike leilighetene og hva som er inkludert i prisen.

• Vipps orientering og gratis kurs 16 november kl 14.00.

02. november 2017

På siste medlemsmøtet ga Kari Løkberg Hognes fra Hegra sparebank oss en orientering om Vipps, Norges mest populære betalingsapp for smarttelefoner og uansett hvilken bankforbindelse en har. Vipps har nå 3 millioner aktive brukere. Kort beskrevet er alt en trenger er et mobilnummer, smarttelefon og kodebrikke og med Vipps kan en sende og be om penger, gjøre opp/dele regning, betale faktura, bytte mellom flere kort når en handler. Videre kan det betales med Vipps i apper, nettbutikker og på kassa i mange butikker. Kari fikk masse spørsmål fra salen og mange ønsket å ta i bruk Vipps, I denne forbindelse vil Kari holde et gratis oppstartskurs for avdelingens medlemmer i Hegra Sparebanks lokaler i Kjøpmannsgata 7. Dette blir torsdag 16 november kl 14.00. Ta med smarttelefon og kodebrikke. Ca 2 timers varighet. Ingen påmelding, velkommen til å møte opp.

Ole Myrbekk
Værnesgt 15