Medlemsmøte 23 april om eldrerådets virke

Vår representant i eldrerådet, Liv Navelsaker Reitans erfaringer etter et halvår i kommunens eldreråd var dagens tema på medlemsmøtet 23 april. 33 møtte opp. Herunder følger hennes foredrag:

ELDRERÅD

I henhold til lov om kommunale og fylkeskommunale Eldreråd skal alle kommuner ha et Eldreråd valgt av kommunestyret.

Eldrerådet er et rådgivende organ i kommunen.

Rådet er regulert i kommuneloven og definert som andre organer.

I h t lovens paragraf 5-12 skal rådet være et rådgivende organ for kommunen og har rett til å uttale seg i saker som gjelder eldre.

Flertallet i eldrerådet skal på valgte tidspunkt ha fylt 60.år.

Vi skal altså ha medvirkning i saker som gjelder eldre, være de eldres stemme i saker og vedtak som gjelder de eldre i kom.

Vi er IKKE et klageråd, men LYTTERÅD.

Eldrerådet består av 5 medlemmer, med personlige varamedlemmer. Alle er valgt av kom.styret. Tre er pensjonister og 2 er politikere.

* Martha Richstad Berbu Leder

* Bente Lillian Vatn Nestleder

* Liv Navelsaker Reitan Medlem

* Geir T Hagen fra PP

* Svein Johansen fra SV

* Ann Helen Børstad er med som fagperson i møtene våre.

* Tove Berg Fornes er sekretær

Begge fra Stjørdal kommune (ansatte).

Eldrerådet har møte 1- en gang pr mnd. Og ellers når det er nødvendig .

Alle møter er åpne for interesserte. Møtetid og møtested kunngjøres i lokalpressen og kommunens egne nettsider.

Alle saker som gjelder eldre skal forelegges for eldrerådet, før det tas opp/ bestemmes i kommunestyret/kommuneadministrasjonen.

Rådet kan også ta opp saker på eget initiativ og fremlegge det for politikerne/kommunestyret.

Saker som Eldrerådet skal være med å behandle/gi innspill i er:

* Årsbudsjett og økonomiplan (spesielt vanskelig i år med så store nedskjæringer)

* Plansaker som byutvikling , lokalisering, boligutbygging ( f eks på Stjørdal - bygging av nytt sykehjem, Velferdsbygg, evt rehabilitering/ombygging av allerede bygg, samt lokalisering)

* Helse, pleie og omsorg ( f eks ansatte, overflytting/ omdisponering, oppsigelser...etc.)

Folkehelse og forebyggende tiltak.

* Velferdsteknologi

* Dugitalisering ( f eks Halsen sykehjem)

* Kultur, idrett, friluftsliv

* Frivillighet

* Tilsynssaker

* Medvirkning av eldre som ressurs

* Annet

Medlemmene i rådet samarbeider godt.

Vi har hatt mange saker til uttalelse og behandling.

Fokuset vårt har hele tiden å få frem betydningen av de enkelte sakene som berører de eldre i kom.

Eldrerådet har b l a, i det halve året jeg har vært medlem, hatt disse sakene ( samt flere. De viktigste er med. )

* Årsbudsjett og økonomiplaner.

Dette var svært vanskelig, da som sikkert alle vet, kommunen har et stort underskudd og må spare/ innskrenke budsjettet over alt. Noe som går ut over alle sektorer.

* Mulighet og utfordringer i sektor "Helse og omsorg" og evt "Hjemmetjeneste".

Evt nedleggelse av avdelinger innen helse. Reduksjon av stillinger/årsverk, omdisponering, oppsigelse m m innen samme sektor.

* Bruk av Fosslia omsorgs senter. 1 avdeling står ubrukt grunnet budsjett og ikke personell til å betjene avdelingen.

16 nye plasser ved Fosslia.

8 av disse plassene er avlastningsplasser som ble flyttet fra Halsen sykehjem og de ledige plassene tenkes flyttet fra Skatval til Halsen sykehjem

* Flytting av avlastningstjenesten.

* Bygging av nytt Sykehjem, Velferdsbygg, omsorgsboliger, samt lokalisering.

* Nedleggelse av Hverdagsmestringsteamet, som innarbeides i Helse- og omsorgstjenesten.

* Hjemmetjenester

Mange eldre ønsker å bo lengst mulig i egen bolig, og kommunen satser/går inn for det. Det betinger at det er behov for tilrettelegging/tilpasning av bolig m h t funksjonalitet, tekniske innretninger m m. Og godt hjemmehjelpstilbud, slik at hjemmet blir et reelt tilrettelagt botilbud tilpasset livssituasjonen.

* Skatval bosenter

8 årsverk flyttes/omdisponeres til Halsen sykehjem.

* Ektepargaranti

Par kan ikke splittes. Må få såkalt ektepargaranti. Kan ikke splittes hvis ikke det er strengt tatt helt nødvendig pga av spes. sykdom m m

* Avvikling av Stjørdal aktivitetssenter

* Bygging/Utbygging av sykehjem, sykehjemsplasser, omsorgsboliger m m og tiltak for å muliggjøre lengre botid i egen bolig/leilighet. ( Må styres av det reelle behovet innen disse områdene og ikke hva som er mest lønnsomt for kommunen.)

Lokalisering av forannevnte.

* Egen bolig/leilighet - Hjemmetjeneste

Må bo mest mulig i sitt eget hjem for å redusere trykket på institusjonsplasser. Krever mer av pårørende/venner. Krever god hjemmetjeneste.

* Digitalisering. Ref Halsen sykehjem.

* Sentralisering

Sentralisering tvinger seg fram ? Nærhet til helse-/omsorgssenter, lege, apotek, butikk, kultur. Utsikt. Kirker. Grønne areal. Parker.

* Frivillighet og aktivitet for eldre

Forebygge ensomhet.

Hva kan vi gjøre for å avlaste helsefagarbeidere.?

Lærlinger innen helse/IT. Fellesareal med spill, leksehjelp, demenskor, sosiale aktiviteter, pårørendekvelder, turer etc.

Eldrerådet kan benytte seg av lokale media. Ref saken om lys og toalettforhold i Stjørdals nytt.

Eldrerådet prøver også å få til besøk i de fleste institusjoner i kommunen. Foreløpig har vi vært på Stjørdal helsehus/DMS.

Det å se selv, høre, få innspill og lære fra de ulike stedene er viktig for arbeidet i eldrerådet.

Vi deler hvert år ut ELDREPRISEN som i 2023 ble tildelt Veterangruppa i Stjørdals Blink fotball. Eldreprisen skal gå til noen som engasjerer, arrangerer, er til glede og trivsel for eldre. I Veterangruppa så er det ca 40 aktive pensjonister.

4 av oss har deltatt på Eldrerådskurs. 3 samlinger digitalt og siste var ved oppmøte felles fra hele regionen Trøndelag. 1- dag, på Scandic Lerkendal.

Veldig lærerikt og nyttig. Bra og få innblikk i hvordan de andre distriktene jobber, hvilke tiltak, saker de har hatt m m. Samt utveksle erfaringer og felles mål/saker.

Budsjett og økonomi med påfølgende nedsparinger var gjengs over hele linja.

Noen av oss i Eldrerådet Stjørdal kom. var med å arr eller stod på "Stand" på Seniordagen som ble arr forleden i Kimen.

OPPSUMMERING - Hvordan ser det ut hos oss ?

Vi blir flere og flere eldre, og det fødes færre og færre barn. De som skal ta seg av oss. Det er mindre søknader til omsorgs yrke både når det gjelder utdanning og stillinger.

Det er derfor viktig med rask igangsetting og bygging av institusjoner, sykehjem, omsorgsboliger etc.

Behov for institusjoner/ hjemmetjenester øker med ca 230 frem mot år 2040.

Antall demente i Stjørdal antas å øke til det dobbelte frem mot 2040.

Budsjettsituasjonen er alvorlig.

Nedskjæringer fører til at viktige oppgaver ikke kan utføres, eller blir stilt på vent.

Innkjøp av nødvendige hjelpemidler m m likeså.

Aktivitet og fellesskap er viktig både for å hindre ensomhet , og helse.

Møteplasser er viktig. Der eldre kan møtes til en kopp kaffe, prat etc.

Nedskjæringer, for lite plasser, for lite ansatte. Det satser på at flere skal bo lengst mulig hjemme.

Konsekvenser, av dette er at -

Pårørende blir/er utrygge på hvilke praktiske konsekvenser dette kan få både for de og pasientene, beboerne.

Kravene blir større for de pårørende.

Det er IKKE gitt at alle har barn eller pårørende verken i nærheten eller i det hele tatt. Eller barna/pårørende er fullt arbeidende.

Bo hjemme - det er mye tilrettelegging for at de fleste kan bo hjemme. Bolig/ leilighet må være utformet slik at det er mulig...f eks ift rullestol, rullator, høye dørterskler/karmer, det samme med dusj kabinett etc..

Være sikre på at vi får den hjelpen vi trenger - når vi trenger det.

Viktig å bygge dagens boliger med tanke på Livsløpstandard.

Hva med aktivitet ? Blir vi sittende alene, uten å stimuleres ? Aktivitet beskytter mot en rekke helseplager.

3 av 10 over 80 år sier de er ensomme. Mange mister sosial kontakt når de blir eldre eller mister ektefellen.

Det heter så fint, at vi skal ha et aldersvennlig samfunn, men da må det legges til rette for det.

En god alderdom bygges opp frs 60-70 års alderen.

Stjørdal kommune tilbyr Hjemmebesøk det året de fyller 80.

Etterlatte samtale til eldre over 75 år.

Fungerer det ? Og vil det fortsette ?

Hva vil og kan vi i Eldrerådet jobbe mot/ for?

Selvfølgelig de sakene som vi har tatt opp hittil i eldrerådet, samt.se nedenfor

Og hva kan vi andre ALLE gjøre for at Stjørdal skal bli et Aldersvennlig, trygt sted å bo ?

* Vær kreative/positive når vi kommer med forslag/løsninger

* Tenk positivt og "reklamer" for Bo trygt Hjemme. Vær tidlig i planleggingen av egen bolig med Livsløpstandard.

* Skap aktive arenaer, kanskje i samarbeid med andre foreninger, FSF, Sanitetsforeninger, Seniorforum, Frivillighetssentralen, Ungdomsråd, Sangforeninger/ Korps etc hvor folk kan møtes, ha aktiviteter, sang/musikk kvelder ( ref Tordagstoner kantina Helsehuset og Aktivitetssenter) Gåturer,

* Sambruk og flerbruk av lokaler der både ung og gammel f eks kan "holde hus", være i lag, bo. Attraktive arenaer sentralt i nærmiljøet hvor fok kan møtes til, og med forskjellige aktiviteter

* Universell utforming av bygg, områder, parker, nærmiljø

* Aldersvennlig sentrum, men vi må også tenke på alle som bor i distriktene med tanke på transport, tilgjengelighet, sosiale aktiviteter m m.

* Eldre som bidragsytere i lokalsamfunnet

* Gå tur, treffe andre, hjelpe til. Eldretråkk. Lage/arr strikke, hekle, bake dager/ kvelder med de eldre som instruktører. Arr Generasjonsleker sammen med Ungdomsrådet. ( Lekene vi som er pensjonister lekte som barn....Slåball, Kanonball, Basse, Jeppe, Diverse ball leker m m)

* Gi ut Avis 2- to ganger i med informasjon o.s.v for de som ikke er digitale

* Lys og toalettmuligheter

* Legge til rette for parker ( ref Husbyvegen park og ikke minst MIDTSANDTANGEN)

* Gå sammen, ordne kirke transport etc.

* Eldre kan være frivillige bidragsytere i lokalsamfunnet. Hva med f eks frivillig lesehjelp i småskolen ? Frivillighet som kilde til livsglede, folkehelse og aktivitet.

NB!

Eldrerådet skulle vært med i planleggingen av omsorgsboliger, inst....Dette med tanke på grønne områder, benker, felles møteplasser.

Hva synes dere hvilke forhold/ faktorer som er med å bestemmer hvilket lokalsamfunn det er bra å bli gammel i?

Det er mye en kan gjøre selv for å få en god alderdom.

Helse og funksjon er aldri for seint, men viktig for en god alderdom og gode levevaner.

Aktive eldre er " friske" eldre

Vi skal leve hele livet ( Solberg regj)

Bo trygt hjemme (Støre regj)

DE GAMLE ER KOMMET FOR Å BLI !! :)