FSF Oslo medlemsinfo høsten 2021

Kjære medlemmer av FSF-Oslo.

Etter mange lange måneder med strenge restriksjoner kan vi nå gå tilbake til en normal hverdag der meteren ikke lenger gjelder og begrensningene på hvor mange som kan være sammen på arrangementer er fjernet.

Konklusjon: Vi kan være sammen på samme måte som tidligere, og FSF-Oslo planlegger derfor med medlemsmøter og lokale aktiviteter ca. en gang i måneden fra og med november 2021.

Vi vil fortløpende legge ut informasjon om våre aktiviteter. Her følger litt generell informasjon siden sist.

Medlemskontingent

Det har vært mange spørsmål om medlemskontingenten i løpet av året. Når man melder seg inn vil kontingenten bli trukket fra Forsvarets personellservice (FP). For alle som er medlem ved årsskiftet blir kontingenten trukket automatisk av FP når kontingenten forfaller. Vedkommende er da medlem ut året. Kontingent blir ikke refundert, verken helt eller delvis. Man må selv aktivt melde seg ut for ikke lenger å være medlem.

Kontingenten for neste år vil være kr 250,- for hovedmedlem og kr 125,- for familiemedlem til FSF sentralt. I tillegg kommer kontingenten til Oslo-foreningen, som besluttes på årsmøtet i 2022.

For de som melder seg inn fra 1. oktober i et år kr 50,-. Dette er minste sats for medlemskontingent for å få tilskudd fra staten.

Trygdeoppgjøret

FSF er godt fornøyd med årets oppgjør. I utgangspunktet har FSF primært ikke ønsket underregulering av pensjonene. Imidlertid har FSF hatt et sekundært standpunkt at pensjonene blir regulert med et gjennomsnitt av lønns- og prisvekst. Dette sikrer pensjonistene halvparten av reallønnsveksten til arbeidstakerne. I gode tider (reallønnsvekst større enn 1,5 %) er det en fordel med 0,75 % underregulering, mens det i dårlige tider vil være en fordel med gjennomsnitt av lønns- og prisvekst. De siste årene har det vært en negativ reallønnsvekst. FSF sitt krav vil fortsatt være at all form for underregulering skal fjernes.

FSF-Oslo har fått kommentarer fra medlemmer som ønsker at FSF er mer «på banen» i forbindelse med trygdeoppgjøret. Til det er å svare at pressen ikke er særlig interessert i de foreninger som ikke roper høyest og bryter med Staten.

FSF er drøftingspart, som en av få organisasjoner, og kommer med sine innspill i forbindelse med oppgjøret. Imidlertid ønsker ikke FSF å forhandle om rettigheter som er opparbeidet. Dette er en linje FSF har holdt gjennom alle år, og som senest ble fastslått på årets landsmøte.

Landsmøtet på Hamar 14.-16. juni 2021

FSF-Oslo var representert med seks personer på årets landsmøte på Hamar. Disse var:

• Esben Aass, medlem av Forbundsstyret
  • Thor Lysenstøen, utgående varamedlem av Forbundsstyret
  • Patricia Flakstad, påtroppende varamedlem av Forbundsstyret
  • Inger Sørvåg
  • Egil Nordli
  • Gunnar Rogneflåten

Gode smitteverntiltak gjorde at man for første gang på lenge kunne samles i en større forsamling. Første dag ble benyttet til innledende foredrag og informasjon. Statsforvalteren i Innlandet, Knut Storberget, ønsket velkommen til Hamar og regionen, og holdt en engasjert innledning om verdien av Forsvaret i en totalforsvars- og beredskapssammenheng. Sjef Forsvarsstaben, Elisabeth Natvig orienterte på Teams om status og utfordringer i Forsvaret på en meget god og åpenhjertig måte. Til slutt første dag holdt det nye eldreombudet, Bente Lund Jacobsen, et interessant foredrag om ombudets oppgaver. Eldreombudet er et uavhengig forvaltningsorgan som skal bidra til å fremme de eldres interesser i samfunnet på alle nivå. Hun er involvert i reformen «Leve hele livet», utfordringer eldre og pensjonister står overfor og er spesielt opptatt av hvordan man kan engasjere seniorer, og få flere inn i styrer og utvalg.

Innledningsvis andre dag ble landsmøtet åpnet av leder FSF, Jan Erik Thoresen. Spesielt fremhevet han behovet for å rekruttere til organisasjonen da medlemstallene går nedover. Det ble derfor vedtatt å sette ned en rekrutteringskomite for å styrke arbeidet, både lokalt og sentralt. Egil Nordli vil være FSF-Oslo sin representant i denne komiteen. Ved siden av gjennomgang av årsrapporter og regnskap siden forrige landsmøte, ble FSF sin strategi- og handlingsplan diskutert. Landsmøtet ble avsluttet med valg til nytt forbundsstyre. Fra Oslo ble Esben Aass gjenvalgt, mens Patricia Flakstad ble varamedlem til landsstyret. Alt i alt et meget hyggelig og godt landsmøte!

Under festmiddagen ble hederstegn utdelt. Per Walter Jensen ble tildelt Forsvarets seniorforbunds plakett med diplom for sitt lange virke i FSF Oslo og for eldresaken i Oslo kommune. Thor Lysenstøen vil også bli tildelt plakett med diplom for sin tid i forbundsstyret. Overrekkelse av erkjentlighetene vil bli gjort på kommende årsmøte.

Vervekampanje

Ny vervekampanje er iverksatt for perioden 1. september til 30. november 2021. Vervepremiene er gavekort på kr 1.000,- til 5 ververe. Premiene vil bli trukket før jul 2021. FSF-Oslo oppfordrer alle medlemmer til å delta i vervekampanjen, skaffe flere medlemmer til organisasjonen og ha mulighet til å vinne gavekort.

Lykke til!

Turer / aktiviteter

Det jobbes med å lage turforslag til Svalbard og til Kroatias Istria-kysten sen vinter/vår 2022. I tillegg vil vi se på muligheten for å arrangere tur til Roseslottet med guidet omvisning.

I tillegg legges det opp til medlemsmøter og lokale aktiviteter ca. en gang pr. måned fra og med november 2021.

Ny handlings- og aktivitetsplan for 2022 er under utarbeidelse og vil bli kunngjort på et senere tidspunkt.