Sommertur 15. august til Jøssingfjord og Sogndalstrand

Årets sommertur gikk til det nyåpnede Jøssingfjord Vitenmuseum med historiske Helleren på spaser avstand. I Sogndalstrand ble det lunsj med smakfull fiskesuppe.

Foto: Marie Gjelsvik – Ved Helleren med Vitenmuseet i bakgrunnen

Årets sommertur gikk til det spektakulære området rundt Jøssingfjord med det nyåpnede Jøssingfjord Vitenmuseum som mål.

På Vitenmuseet ventet guiden Olaug Økland på oss, som gav litt innblikk i museets ulike tema og om lokalsamfunnets gruvehistorie. En interessant film om det tyske skipet Altmark og det som skjedde en februardag i 1940 fikk vi også med oss. Spesielt med såpass mange vitneskildringer fra lokalbefolkningen. Vi rundet av med den historiske Helleren hvor Olaug gav oss innblikk i livet under steinhelleren.

Da var det dags å ta seg til det pittoreske Sogndalstrand hvor vi fikk den berømte fiskesuppen med tilbehør på kulturhotellets Cafe Folvik. Innehaver Eli Omdal gav oss et svært engasjert innlegg om Sogndalstrands historie og utviklingen av egen virksomhet. Fascinerende!

Vi var igjen heldige og fikk busstransport fra KNM Harald Haarfagre og den eminente sjåføren Arvid Egeland tok oss trygt frem og tilbake.

Foto: Marie Gjelsvik – Vitenmuseet glir godt inn i landskapet

Foto: Terje Gjelsvik – Olaug forteller om Hellerens historie

Foto Marie Gjelsvik – På vei til lunsj i Sogndalstrand

Foto: Terje Gjelsvik – God fiskesuppe med tilbehør til lunsj