Medlemsinfo nr. 4/2020

Kjære medlemmer!

FSF-Rogaland går digitalt

De av dere som har email og/eller mobil har denne høsten mottatt informasjon om aktivitetene fra oss elektronisk/digitalt via email eller SMS. I tillegg er aktivitetene lagt ut på nettsiden til FSF under vår avdeling, følg linken: https://forsvaretsseniorforbund.no/avdelinger/rogaland/fsf-rogaland
Det er på denne måten vi hyppigst vil sende ut informasjon til dere fremover.
Til dere som ikke har digitale hjelpemidler så vil dere fortsatt få informasjon per post, men ikke fullt så ofte som før.
Kanskje dere har barn, barnebarn eller en bekjent som kan hjelpe dere? La de sende sin email adresse eller mobilnummer til oss og vi vil legge de inn som deres kontakter. Så kan de informere dere raskere enn papirposten kan.

Ta kontakt om det er noe, og husk vi er til for alle medlemmene!

Datasystemet Forsvarets Seniorforbund benytter heter StyreWeb. Her har vi medlemslister, dokumentarkiv, regnskap etc, etc.
Systemet har også en hjelpefunksjon som heter GNIST. Ved bruk av denne hjelpefunksjonen kan vi sende ut informasjon til dere på en enklere måte enn idag. Ved å søke på google etter «Gnist – Velkommen til Gnist» vil du finne følgende informasjon:

GNIST ER NYTTIG

• Med Gnist kommer du tettere på foreningen.
  • Her får du full oversikt over relevante aktiviteter og meldinger fra foreningen din.
  • Du kan oppdatere dine opplysninger og blant annet legge inn profilbilde.
  • Du varsler enkelt om fravær og aktivitetsledere registrerer oppmøte effektivt direkte i Gnist.

GNIST ER TILGJENGELIG

• Gnist er tilgjengelig på mobiltelefon, nettbrett og pc/mac.
  • App på mobiltelefon er tilpasset både for iPhone og Android.
  • Sørg for du har Gnist i lomma!

For å få tilgang til GNIST må du laste ned og så installere «App’en» enten fra Google Play eller fra App Store. Sett igang og du får informasjon fra oss på en enklere måte!

Oppsummering så langt iår:

Aktivitetene ble så smått tatt opp igjen i august hvor vi hadde en sensommer utflukt til Utstein Kloster. Her kikket vi oss rundt både ute og inne, og noen historier knyttet til stedet og klosteret ble formidlet. Klosterbesøket ble avsluttet med en stemningsfull Pilgrimsbønn før vi dro til Utstein Kloster Hotell til lunsj.

Vi har holdt to medlemsmøter og to kaffedrøs m/påfyll. På medlemsmøtene har vi hatt et foredrag om Stavanger industi og handel i generasjoner og et om Erling Skjalgson. På kaffedrøsene har vi vært på Sola Strandhotell og på Arkivenes hus. Vi har fått høre historien om strandhotellet fra 1914 og frem til idag. På Arkivenes hus fikk vi foredratt om nye SUS2023. Vi håper på å gjennta dette når det nærmer seg 2023/24 et høyst aktuelt foredrag for oss alle.

Hva med COVID-19 og våre arrangementer:

Vi følger anbefalingene og smittevernreglene gitt fra det offentlige og fra kommunene rundt oss. Skulle smitten øke og anbefalingene bli strengere kan det tenkes at vi må gjøre ytterligere tilpassninger og begrensninger, og i verste fall kansellere flere arrangementer. Skjer det, er det bare å holde seg i ro til smitten reduseres. Arrangementer som kanselleres vil bli vurdert gjennomført på et seinere tidspunkt.

Husk hovedregelen for godt smittevern er:

- God håndhygiene/bruk antibac

- Hold avstand/1 meter mellom hverandre

- Hold deg hjemme om du føler deg litt syk/forkjølet

- Host eller nys i albuen eller papirlommetørkle

- Bruk munnbind når du er anbefalt til å gjøre det

Så hva skjer fremover:

Her skulle jeg invitere deg til Kaffedrøs torsdag den 12 nov, men pga nye anbefalinger ift smittevern ser vi det hensiktsmessig å utsette drøsen.

Teksten på orienteringen har vært redigert opptil flere ganger før endelig utsendelse. Den siste redigering er teksten om Julefesten 26 nov, årets høydepunkt! Nå kanselleres også den og den ferdigskrevne invitasjonen sendes ikke ut!

Men bak en hver dør som lukker seg, åpner det seg nye og styret vil vurdere muligheten for å gjennomføre et tilsvarende arrangement ila første halvår i 2021.
Litt optimisme må vi ha ☺

Advendstunden i Sola Ruinkirke 9 desember blir stående i kalenderen. Dersom Feltpresten kommer, kommer vi også ☺ men vi er åpne for endringer også her. I så fall  gir vi beskjed! Å holde en advendstund i Ruinkirken er nytt for oss. Den gode førjulsstemningen som feltpresten og hans musikere klarer å skape i kirken er det vi ønsker å gi dere. Vi avslutter det hele med et besøk på Sola Strandhotell med Julegrøt på menyen for de som ønsker det.

Ønsker alle en god og smittefri førjulstid!

Styret

210527 Sola Strand 1.jpeg