Hvordan bo hjemme lengre – Medlemsmøte 26. oktober

Lin Kristin Laugaland fra Team hjemme-rehabilitering i Sola kommune delte villig med seg av sin viten. En engasjert og lyttende spesialergoterapeut, med gode tips om hva man kan gjøre for å bo hjemme lengre, samt hvor man kan finne videre hjelp og informasjon.

I samfunnet slår eldrebølgen inn med full kraft om kun få år. Kommunene rundt oss vil være gode hjelpere for å få oss alle til å bo hjemme lengst mulig. Begrepet "full sykehjemsdekning" er utdatert. Hjelpen skal gis i hjemmene. Lin Kristin Laugaland poengterte at det aldrig er for tidlig å  ta kontakt med kommunen for å vurdere boforholdene og eventuelle tilpasninger! Når alderen stiger er det derfor lurt å tenke videre fremover for å kunne være sjef i eget liv.

Boligen må gjerne tilrettelegges. Større og mindre tilpasninger må til for å få bedre funksjonalitet og trygghet. Det kan være gelender ved trapp, fjerne filleryer på gulvet eller å sette timere på elektriske apparater på kjøkkenet. Skal man skifte bolig er det lurt å sette opp en "kravspesifikasjon" som viser hva som skal være på plass for å få et godt boende. Det er viktig å ikke kjøpe det første og beste, uten å vurdere nøye om ønskelisten blir oppfylt.

Ved å tenke fremover og legge forholdene tilrette vil livet bli lettere og mer selvstendig.

Ved behov av hjelpemidler finnes det gode ordninger i kommunen og hos NAV Hjelpemiddelssentralen.

Etter å ha fått mye god informasjon fortsatte samtalen over en kopp kaffe med tiltygg. En hyggelig og lærerik kveld.

Foto Terje Gjelsvik - Lin Kristin Laugaland informerte et oppmerksomt publikum.

Foto Marie Gjelsvik - Mottatt informasjon diskuteres videre over kaffekoppen.

Foto Marie Gjelsvik - Temaet engasjerer.

Foto Marie Gjelsvik - Alle har en mening.

Foto Marie Gjelsvik - Ambulerende kaffepåfyll.

Bo hjemme 7.jpg