Odin Leirvåg ga oss nye innblikk i vår lokale krigshistorie 25. april

Odin Leirvåg holdt et engasjert og faktafyllt foredrag om «Hvordan brukte tyskerne jagerflyene på Sola».

Odin Leirvåg, medforfatter av bokserien «Glimt fra okkupasjonen», ga oss definitivt ny innsikt i hvordan tyskerne kontrollerte sine jagerfly ut fra Sola. Sentralt her er hvordan tyskerne skaffet seg oversikt over de allierte luftstyrkers bevegelser og hvordan de kontrollere egne jagerfly mot utpekte mål. Utvikling av radarteknologi samt ulike peileutrustninger sto sentralt her.

Odin hadde publikums fulle oppmerksomhet i en god time! Han og hans forfatterkollegaer har uten tvil utført et betydelig arbeid for å skaffe seg innsikt i hvordan tyskerne utviklet sine planer og tekniske løsninger. Fasinerende og spennende å høre denne ukjente delen av vår lokalhistorie. Til denne historien hører det også med at 650 allierte flybesetningsmedlemmer mistet livet i vårt lokalområde.

alt
Foto: Marie Gjelsvik - Stinn brakke med gode lyttere!

alt
Foto: Marie Gjelsvik - Allierte fly brukte raketter uten sprengstoff for å senke tyske konvoier. Hensikten var å lage hull i skipenes skrog.

Foto: Terje Gjelsvik - Tid for refleksjon

alt
Foto: Terje Gjelsvik - Tett rundt bordene!

Odin 6.jpg