Tur til Julussa og Gransjøberget Sæter

14. september 2016

Flott tur til Julussa og Gransjøberget Sæter, med innlagt orientering om "granfrøbanken" i Julussdalen.

Tirsdag 6. september satte vi kursen for Julussdalen, med første stopp i Norskogbygda. Her ble vi gitt en kort orientering av Ola Petter Borg om området og gårdene vi så. Vi fikk også pekt ut hvor "sentrum" i Elverum egentlig var, et sted midt i skogen.
Ottar Evensen fra Elverum historielag møtte oss ved Julussa, Nærmere bestemt ved Høymodammen. Her fikk vi et historisk tilbakeblikk på hvordan terrenget var blitt formet og la grunnlaget for at det ble mulig å fløte tømmer i Julussa. Ottar holdt en engasjerende orientering om aktivitetene i forbindelse med elva og fløtingen, og hvordan de hadde fått midler til å restaurere damanleggene.
Neste stopp på turen var Brattveltdammen, litt lengre ned i Julussdalen. Her fikk vi av Ottar bl.a. vite hvordan "synkronisering" av klokkene ble utført, for å sikre at alle aktiviteter ble iverksatt på "rett" tid og hvordan selve fløtingen ble gjennomført. Det var helt tydelig at de som hadde fløtningejobb, kunne sitt fag. Selve damanlegget var et imponerende byggverk.
Julussakonflikten som fant sted i 1927, ble også behørlig kommentert.
På turen videre mot Gransjøberget Sæter, ble det en kort stopp ved "granfrøbanken" i Julussdalen. Her orienterte Olav Kaveldiget om bakgrunn for opprettelsen av denne "granfrøbanken" i det kaldeste området i Julussdalen. Det var meget interessant. De fleste av oss satt i alle fall igjen med at "en granplante er ikke bare en granplante", men tilpasset det området den skal plantes i.
Ved ankomst til Gransjøberget Sæter, ble vi tatt imot av eier og vertinne Marianne Wimmer. Her ble vi servert elghakk med nyrørt tyttebær. Marianne ga oss en orientering om rehabiliteringen og oppbyggingen av sætra til det den er blitt i dag. Etter kaffen var det hjemtur, etter en helt super høst-tur i fint turvær. Vi takker Ola Petter Borg, som hadde ideen til turen, Ottar Evensen for flott orientering om fløtningehistorien og Julussakonflikten og Olav Kaveldiget for en meget engasjerende orientering om "granfrøbanken".

1a.JPG
3b.JPG