Eldrerådets høringsuttalelse - høringsutkast strategisk plan - helse og omsorg i Elverum 2016 -2020

15. september 2016

Eldrerådets høringsuttalelse – høringsutkast strategisk plan – helse og omsorg i Elverum 2016 -2020
Elverum kommunes eldreråd viser til tidl. ref. vedrørende høring på strategisk plan: Helse- og omsorg i Elverum 2016 – 2020.Eldrerådet har, som nevnt i innledningen til høringsutkastet, fått orientering om framdriften i arbeidet med overnevnte plan. Det understrekes at dette ikke kan kalles dialogmøter, noe som har vært etterlyst fra eldrerådets side.

Se hele høringsuttalelsen nedenfor.

Eldrerådet i Elverum kommune

Elverum kommune                                                                            Dato 29. august 2016
PB 403                                                                                              Tidligere ref.: Elverum kommune 2418 ELVERUM                                                                           13.07.2016/2016003067-1

Når det gjelder den foreliggende plan, mener eldrerådet at det er en meget omfattende og god plan, hvor det tydeligvis har vært jobbet meget godt. Det kan imidlertid synes som om denne strategiske planen er noe omfattende og detaljert, hvor enkelte detaljer kanskje kunne ha vært tatt inn i kommunens årlige handlings- og økonomiplan.

Når strategiplanen først har blitt så omfattende, har eldrerådet noen momenter de mener burde ha vært vektlagt og lagt inn i mål og strategiformuleringen.

Det første er under kapittel 3, generelle utfordringer – mål og strategier, kap. 3.1 bærekraftig helse – og omsorgstjenester.
Her savner eldrerådet et mål og strategier for hvordan kommunen vil være med å påvirke sine innbyggere til å ta et større ansvar for egen helse. I tillegg må det nevnes den utfordringen vi ser med bruk av frivilligheten. Her registrerer eldrerådet en stigende utfordring, hvor vi mener det er avgjørende med mål og strategier for hvordan dette skal «takles» mot framtiden.
De to overnevnte faktorer mener eldrerådet er meget viktig, for å kunne møte de utfordringene som er kommentert under kapittel 3.1.

Videre pekes det både i kapittel 3.1 og 3.2 på faglig kompetanse og koordinering av tjenestene. Det er meget bra, men her savner eldrerådet også mål og strategier for lederutvikling, som det også er stilt krav til i kapittel 4.2 og 4.3, for ikke å nevne kapittel 5 Gjennomføring og organisering. (Vi er kjent med at det nå pågår et prosjekt, men her savner vi mål og strategier).
Slik denne ambisiøse strategiplanen beskriver samordning, koordinering, gjennomføring og organisering, vil dette stille meget store krav til lederne på alle nivåer. Vi vet alle at helse- og omsorg er et omfattende og komplekst fagområde, som i framtiden vil stille enda større krav til lederne. Derfor skulle eldrerådet gjerne ha ønsket mål og strategier for lederutvikling inn i denne strategiplanen, da det etter eldrerådets syn bør være en kontinuerlig prosess.

I kapittel 4 er ordet «forsvarlig» brukt mye. Dersom denne strategiplanen er tenkt som informasjon, også til innbyggerne, burde ordet/begrepet «forsvarlig» ha vært definert. Vi mener det ikke er godt nok å skrive; «god praksis».  Dersom det ikke lar seg gjøre, bør dette etter eldrerådets mening formuleres på en annen måte.

Kapittel 6, finansiering. Her mener eldrerådet at det burde ha vært formulert et økonomisk mål med strategier for hvordan kommunestyret vil støtte opp under denne strategiplanen i perioden 2016 -2020. Dersom det ikke kan formuleres med strategier for hvordan planen skal kunne oppfylles, hvilken virkning vil planen da ha? Her bør det være en sammenheng og framgå hvordan kommunestyret vil følge opp denne planen med økonomiske (og personalmessige) ressurser.

Eldrerådet mener, som for kapittel 6, at i kapittel 8 burde det ha vært utarbeidet mål og strategier for hvordan strategisk plan: Helse- og omsorg i Elverum 2016 – 2020 skal gjøres kjent og etterleves av alle parter som vil være berørt av denne planen. Det gjelder så vel ansatte, som øvrige innbyggere i Elverum kommune.

Avslutning
Elverum kommunes eldreråd mener dette er en meget god, om enn omfattende strategiplan. Eldrerådet skulle gjerne, som nevnt ovenfor, ha fått med mål og strategier for:
- den enkelte innbyggers ansvar for egen helse
- bruken av frivilligheten
- lederutvikling
- oppfølging av planen med finansiering og
- informasjon/kommunikasjonsstrategi for hvordan planen skal gjøres kjent blant ansatte og øvrige innbyggere i Elverum kommune.

På vegne av eldrerådet i Elverum

Arne Druglimo
Leder