Sommerturen til Stavern 2021

Les og se bilder fra turen til Stavern

Liten rapport fra turen til Stavern 14/7-21

Den annonserte turen vår til Stavern holdt på å bli helt avlyst, men det ble en endring. Det var bare 14 medlemmer som meldte seg på den turen og med så få deltakere ville prisen bli kr 300.- dyrere for hver av oss om vi skulle dra den dagen vi hadde bestilt, 15/7-21. Monica hos Finn Carlsen Turistbusser A/S foreslo at vi slo oss sammen med den oppsatte turen fra Finn Carlsen dagen før, den 14/7-21. Det ble sendt ut info om endring til de som hadde meldt seg på og ville på tur, og alle godtok endringen. Det ble litt mye ekstra kjøring og henting av andre deltakere som ikke var forventet og det irriterte noen av oss, men vi kom oss til Stavern. Vi dro fra Kjeller i regnvær og etter en fin ekstra orientering om Drammen av sjåføren vår, Ingmar Skutlaberg, møtte vi sola da vi kom på andre siden av Drammen. Vi hadde stopp for mat og kaffe utenfor Sandefjord, Torp Hotell, og etterpå loset sjåføren oss greit videre og til Stavern. Der ble vi tatt imot av guide Nils Melaug som tok oss med til kirken, Fredriksvern kirke, som var Norges første marine kirke. Han fortalte oss bl a om oppbyggingen av hele området og om marines tilblivelse og marineverftet som etter hvert ble overført til Karljohansvern i Horten. Luftforsvaret hadde stor skolevirksomhet i Stavern, det ble avviklet i 2003. Vi gikk en runde og ble vist de fine gule brakkene som er malt i Staverngul farge, stoppet opp i parken og gikk til bussen som kjørte rundt og stoppet ved Minnehallen. I det flotte sommerværet var det deilig å stå der oppe å se utover det flotte koselige terrenget. Vi ble kjørt tilbake il parken, fikk litt tid for oss selv og møtte alle på Hotell Wassiliof hvor vi fikk deilig middag, dessert og kaffe før vi reiste hjem.

Minnehallen.jpg