Referat fra turen til Kroatia 2017

31 forventningsfulle Seniorer fra FSF Kjeller, startet turen på OSLO Gardermoen, med innsjekking og var klar for en ukes opplevelser på vakre Kroatia.

Vel fremme ble vi møtt av en lokal buss og guiden Niko Zelenika, kjørt til Hotell Vis, som var vår base hele uka.

Gamle Jugoslavia ble delt i fire etter krigen i 1990/91, statene som ble dannet ble Kroatia, Montenegro, Bosnia Hercegovina og Serbia.

På dag 2 startet dagen etter frokost, og ble hentet med buss og guiden Niko tok oss med til Gamlebyen av Dubrovnik der vi fikk en byvandring med sine vakre kirker, bygninger bymurer, spir og tårn. Gamlebyen i Dubrovnik står på Unescos liste over verdens bevaringsverdige kulturskatter. Gamlebyen er en levende by, fri for reklame og biltrafikk, og med mange hyggelige restauranter og gallerier og butikker. Dubrovnik har også mange Cruise båter på besøk som gir stor slitasje på byen, ca 2-4 millioner besøkende i året.

På dag 3 hadde vi en heldagsutflukt til Montenegro, det var en flott tur med mange opplevelser.

Montenegro har en storslått natur og med enda villere fjellheim som står i sterk kontrast til den milde kystlinjen av Adriaterhavet, mellom Kroatia og Albania. Det er 70 fjelltopper på over 2000 meter i Montenegro. Vi besøkte Kotor en pittoresk kystby. Det er enda mange Russere som bor her og de har en Russisk skole. Det kjente Igalo instituttet som er kjent for å kurere revmatisme har besøk fra hele verden ligger også i Montenegro.

På dag 4 var satt av til vår egen disposisjon, der vi kunne utforske Dubrovnik på egen hånd. På kvelden ble vi hentet i buss med Niko i spissen ble vi kjørt til en folkloreresturant, og får en regional middag med folkloremusikk og dans, god mat og koselig stemning.

På dag 5 reiste vi til Mostar, for å komme dit måtte vi igjennom mange grensepasseringer og det tar tid, passene skulle samles inn og sjekkes grundig. Men vi kom frem til Mostar og det var en by som er enestående for sine bolig og monumenter samlet harmonisk gjennom år-hundrede takket være gunstige geografiske forhold og et godt klima, vi besøkte en moske og en Bazaar. Broen som ble bombet under krigen er gjenoppbygd og den gikk vi over til en idyllisk restaurant for lunsj.

På dag 6 var vi på båttur inklusive lunsj om bord, vi besøkte de tre vakreste øyene «Elafiti øyene» Kolocep, Lopud og Sipan. Her var det små idyller med hager fulle av appelsin og sitrontrær. Det var også bygget moderne hoteller med svømmebassenger og hotellgjestene hadde vakter som passet på. Det var en flott dag på sjøen.

På dag 7 den siste dagen, hadde vi dagen på egen hånd og mange av oss tok buss eller gikk til sentrum og havna, der var mange båter og yrende liv, det samme var det også i Gamlebyen.

På dag 8 var det utsjekk på hotellet etter frokost og buss til Flyplassen, vi har hatt en flott opplevelse og takk til turkomiteen for denne gang.

Kroatia.jpg