Les om turen og se på bildene

Rapport vedr turen til Loen september 2021

Mandag 6/9-21 startet FSF Kjeller sin høsttur til Loen. Innen kl 900 Vi var 33 medlemmer som dro fra Lillestrøm, Kjeller og Skedsmokorset. På første stopp på turen ble turfolket servert kaffe, som buss-sjåføren ordnet, og hjemmebakte kaker og en liten en. Veldig koselig. Lunsj spiste vi på Per Gynt Spiserøret. Turen gikk veldig greit helt til det plutselig sa stopp og vi fikk beskjed om å vente 30 minutter før vi kunne kjøre videre. Det var arbeid i tuneller som var årsak til dette, og mens vi ventet underholdt Aud oss med noen historier. Da vi endelig kunne kjøre viste det seg av det var 2-3 lange tuneller vi måtte igjennom. Naturen vi kjørte igjennom var flott, det var veien nedover også, men veldig svingete. Ca kl 6 var vi fremme ved hotellet.

Tirsdag 7/9- I dag har vi hatt nok en utrolig fin dag, mye takket vår guide som kom inn i bussen da vi startet opp. Vi gikk om bord i båten som kjørte oss langs vannet og helt inn til Kjenndalen. Guiden, Olav Faleide, fortalte om hvordan breene har krympet, og om rasulykkene i 1905 og 1936 som krevde 135 menneskeliv. Under lunsjen i Kjenndalsstova fortalte han om opprinnelsen til denne. Det var en fornøyelse å høre om alt guiden fortalte. Tilbake til hotellet slappet noen av og noen gikk en tur bort for å se på Skyliften, som noen tok, og noen lot være. En veldig fin dag.

Onsdag 8/9- I dag måtte vi tidlig opp, vi hadde lang busstur foran oss. Vi skulle til Hellesylt for å ta ferje til Geiranger. Den turen tok en time, men med den flotte og kunnskapsrike guiden vår gikk timen som en røyk, han hadde masse å fortelle oss. Turen/naturen inn til Geiranger var jo flott selv om de 7 søstre var blitt veldig magre i forhold til den/de fossene på andre siden. I Geiranger kjørte vi opp Ørnevegen med 11 hårnålssvinger hvor alle hadde et navn. Ned til Geiranger igjen spiste vi lunsj på Havila Hotell Geiranger. Noen fikk handlet og dro fra Geiranger med nye jakker. Vi kjørte fra Geiranger og selv om det var noe tåkete tok vi veien opp til Dalsnibba. Litt utsikt hadde vi der oppe og noen var innom det flotte anlegget der og ble kvitt noen penger. Tilbake til Loen gikk fire av oss bort til Loen Skylift, og i motsetning til i går så tok vi heisen opp! En fantastisk utsikt hadde vi der oppe fra, flott anlegg, fin restaurant og med et glass vin var det en fin avslutning på en flott dag.

Torsdag 9/9- I dag sa vi takk for oss og spiste en deilig frokost på flotte Alexandra hotell og satte nesa hjemover. Opp til Loen dro vi via Lillehammer, Vinstra, Lom, Grotli, Stryn og til Loen. Hjem dro vi den motsatte vei, mot Sogndal, Kaupanger og en behagelig ferjetur mellom Mannheller og Fodnes, en elektrisk stillestående ferje. Sjåføren  planla en stopp og pause på Haavrekka, men den åpnet ikke før kl 12, så vi dro videre, til Lærdal, Borhaug og gjennom Hemsedal til Gol. Vi kjørte gjennom utrolig flott natur med masse flotte høstfarger. Det ble flere stopp for rødt lys på grunn av jobb på veien. På Gol Skysstasjon ble det en times stopp. Der var det noen, Sandbraaten og Modalsli, som benyttet tilden til Stolpejakt. Været var varmt og godt og flere tok matpausen ute. Etter en time dro vi videre mot hjemtraktene. Vi hadde ingen Olav Falkeide med på turen nå, men vi hadde Aud som hadde flere historier på lur, og sjåføren vår, Odd Arild fikk oss alle trykt over diverse» humper» og ned til Skedsmokorset, Kjeller og Lillestrøm. Mange takk for en flott tur.