Her er rapport fra Hardanger turen 2024 med masse bilder

Rapport sommerturen til Hardanger mai 2024
Dag 1, 28. mai. startet FSF avd Kjeller på sommerturen vår til Hardanger, Vi hadde kaffestopp litt før Notodden og her                                                                                    traktet bussjåføren vår, Odd Arild, kaffe og turkomiteen serverte kake og et lite glass med noe godt i. Sola skinte og etter kaffestoppen kjørte vi videre gjennom Notodden.
På Haukeli Fjellstue hadde vi lunsj, suppe m/brød, kanelboller og kaffe. På turen videre mot Ullensvang var det mye venting, køer pga veiarbeid og etter 22 min kunne tunellen tømmes og vi kjørte gjennom Rødals tunellen, og mot Hotell Ullensvang. Et flott hotell både utvendig og inne og maten vi fikk servert på kvelden var det ikke noe å klage på.
Dag 2, 29. mai, skulle vi til Baroniet Rosendal. Det var mye veiarbeid her også, mot Odda og gjennom Folkefonntunellen, men vi kom frem til avtalt tid. Her ble vi møtt av en urolig flink guide. Han ønsket ikke å prate om planter og blomster, men fortalte oss mye interessant historie om det 300 år barokkslottet. Vi ble tatt med på en vandring gjennom ulike stilepoker, og slottet er fremdeles bevart slik eierne forlot det i 1927. Etter omvisningen spiste vi deilig lunsj før vi ruslet rundt i haven som er rundt det 300 år gamle barokkslottet.
På vei tilbake til hotellet hadde vi en avtale med Lofthus Sider som lå oppe i lia ovenfor hotellet vårt. Det var bare en vei opp og den var bratt og opp den hadde Odd Arild fått beskjed om at han måtte ta for å komme opp, så han måtte rygge! Vi ble møtt av sjefen med et glass sider, det var godt, og vi fikk flere gode smaksprøver både fast og flytende da vi kom inn samt en orientering om produksjonen. Ja, vi var noen som kjøpte med ei flaske eller to. Nede på hotellet var det nok engang mye god mat vi kunne forsyne oss med. En liten gjeng av oss samlet oss til en liten sosial sammenkomst før sengetid.
Dag 3, 30. mai måtte vi forlate det koselige oppholdet på Ullensvang hotell. Vi kjørte den motsatte veien hjem, mot Eidsfjord og Mobødalen. Ifl programmet skulle vi hatt et lite stopp ved Norsk Natursenter Hardanger, men et forslag om å «hoppe over» det og bruke tiden på Vøringsfossen ble akseptert og jeg tror ingen angret på det. Det var et flott anlegg vi gikk ut av bussen og fikk se, med flotte «stier» og ganger rundt det digre krateret. Det var mange som tok bilder der. Deretter gikk veien videre over Hardangervidda med flott terreng. Vi kom etter hvert til Gol hvor vi skulle ha lunsj på Skysskroa. Her fikk vi servert deilige elgkarbonader med grønnsaker, poteter og kaffe. Et par av gjestene vår fikk spesialkost. Etter dette gode måltidet kjørte Odd Arild oss videre, mot Nesbyen, Flå, Hønefoss og hjem. Tror alle var fornøyde med en fin tur.
Hilsen Magel

Havna.jpg