Om avdelingen

HJERTELIG VELKOMMEN TIL FORSVARETS SENIORFORBUND (FSF) AVDELING VESTERÅLEN.

Vi er en av i alt 39 lokalavdelinger tilknyttet Forsvarets Seniorforbund og har pr. 30/11-2017 29 medlemmer.

Vi startet som en god idè sommeren og høsten 2009. Dette resulterte i at mandag 23.mars 2010 ble det avholdt et orienteringsmøte på Sjøforsvarets Kystvaktstasjon Sortland (SKYS) hvor bl.a. daværende leder Arild Kristensen i daværende Forsvarets Pensjonistforbund innledet.
Der ble det vedtatt at Einar Endresen skulle fungere som kontaktperson og koordinator med tanke på etablering av en Forsvarets Pensjonistforening på Sortland.
Så var det ”stille” ei tid til Einar Endresen og Tore J. Lysfjord hadde et første møte i saken i september –10. Der ble det enighet om å supplere utvalget med 2 personer til, og valget falt på Eirik Fredriksen, Stokmarknes, for militær side og Per-Erik Eriksen, Sortland,  for de sivile.
Det ble også besluttet å innkalle til møte i det som ble kalt arbeidsutvalget, tirsdag den 7.september –10. Der ble det fokusert på muligheter for medlemsverving, samt å sammenkalle til et informasjonsmøte på SKYS den 20. oktober 2010. På dette møtet var foruten Nestleder Karl O. Bogevold også sekretær Egil Vindorum og Kasserer Arnulf N. Eilertsen, alle fra forbundskontoret, til stede. Og i salen var det 13 personer.
Alle mente at dette var et interessant og konstruktivt møte og vi fikk 13 medlemmer på ”strak arm”.
Deretter gikk forberedelsene med å etablere vedtekter og andre praktiske ting utover vinteren. Og den 12.januar 2011 ble det holdt stiftelsesmøte på SKYS.
Navnet ble ”Forsvarets Pensjonistforening Vesterålen”.
Men på Landsmøtet i forbundet i mai 2011 ble det vedtatt at nytt navn på forbundet skulle være ”Forsvarets seniorforbund” og alle foreningene skulle være avdelinger. Og vår forening ble da til ”Avdeling Vesterålen”.

Avdelinga har et styre bestående av Leder, Nestleder, Kasserer, Sekretær, Styremedlem og Varamedlem. (Se styreoversikt under "Dokumenter").

Forsvarets seniorforbund, Avdeling Vesterålen (FSF Vesterålen) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon, for og av pensjonister, som er tilsluttet Forsvarets Seniorforbund (FSF) og har som formål å:
a. Ivareta og fremme eldrepolitiske interesser, herunder pensjonistenes økonomiske, helsemessige og kulturelle interesser, og styrke pensjonistenes stilling i samfunnet.
b. Ivareta og fremme medlemmenes sosiale og velferdsmessige interesser.
c. Styrke Forsvarets stilling i samfunnet

Dette søkes oppnådd gjennom samarbeid med forbundet sentralt, landstyret, andre FSF-avdelinger i regionen, vertsavdeling, andre regionale og lokale militære og sivile myndigheter, forsvarstilsattes tjenestemannsorganisasjoner samt andre regionale og lokale organisasjoner.

FSF Vesterålen tar opp medlemmer som på bakgrunn av tjeneste i Forsvaret har opparbeidet rett til tjenestepensjon fra Statens Pensjonskasse (SPK).  Likeledes tas opp som medlemmer deres ektefeller eller samboere samt etterlatte ektefeller eller samboere. Med Forsvaret menes i denne sammenheng også Forsvarsdepartementet og alle underliggende etater.
I tillegg til medlemmer som oppfyller ovennevnte krav, kan det tas opp som medlemmer i forbundet og avdelingen personer som har eller har hatt en spesiell tilknytning til Forsvaret. Dette kan eksempelvis være personell med tidligere tjeneste i Forsvaret, HV-befal, veteraner fra internasjonale operasjoner, eller personer som på en positiv måte støtter opp rundt Forsvarets posisjon i  samfunnet. Likeledes deres ektefeller og samboere.

Medlemskap skal primært skje ved tilknytning til den avdeling vedkommende geografisk hører til.

Avdelingas vedtekter revideres årlig av årsmøtet og godkjennes av Landstyret. (Se under "Dokumenter")

Årsmøte avvikles normalt i løpet av første kvartal i kalenderåret.

Vi har Kystvakten som vertsavdeling, og har kontor på Kystvaktstasjonen på Sortland.

Vi har også medlemsmøter og sosiale medlemstilstelninger flere ganger i løpet av året, som oftest i befalsmessa på Kystvaktstasjonen.

Alle registrerte medlemmer vil få gratis tilsendt forbundet's medlemsblad "Medlemskontakt" (som vedlegg til "Forsvarets Forum"). Medlemskontakt kan også leses på forbundets hjemmeside.

I tillegg vil alle nye medlemmer få tilsendt velkomstbrev med forbundets almanakk og div. profileringsartikler.

Medlemskapet løper til det blir skriftlig sagt opp.

Som lokal avdeling utgir vi også "Medlemsinfo" med ujevne mellomrom, alt etter hva der er å informere om. I tillegg til viktige sentrale saker vil vi der også fokusere på mer lokale forhold.

Kontingenten er for 2018 er kr. 300,- pr medlem pr. år, hvorav kr. 200,- går til forbundet (landsmøtevedtak) og vi beholder kr.100,- (vedtatt av årsmøtet 20/2-18).

Støttemedlemmer betaler kr. 100,- pr. medlem pr. år.

Ved innmelding fra 1.oktober betales redusert kontingent ut året på kr. 100,-, hvorav kr. 50,- går til forbundet og de resterende kr. 50,- går til oss.

Headingbilde_vest.jpg