Spaniaturen

I år gikk utenlandsturen til Sør-Spania og interessen var så stor at vi måtte deles i to grupper der den siste gruppen dro nedover tre dager etter den første.

Vi bodde alle samlet på hotell Cervantes i Torremolinos sentrum, og dro på dagsutflukter derfra.

Den første turen gikk til Granada der vi fikk en solid omvisning i maurernes slott Alhambra med norsktalende guide. Etterpå spasertur (eller taxi) ned til sentrum for lunch. Deretter en byvandring i sentrum tilbake til bussen.

Neste tur gikk over de andalusiske slettene til byen Sevilla. Først en tur til den spanske paviljongen reist til verdensutstillingen i 1929. Videre gjennom jødekvarteret til lunch rundt Plaza de España og det mauriske slottet Alcázar. Deretter en rundtur i byens katedral, den tredje største i verden. Her befinner det seg en kiste som muligens inneholder restene av Christopher Columbus.

Det ble også tid til en tur til en vinbodega på de andalusiske slettene. Her fikk vi en innføring i hele prosessen fra druer til vin av familien som drev bodegaen. Etterpå behørig traktert med husets viner og tapas. På returen gikk bussen innom Malaga og vi ble kjørt opp til en høyde og fikk en fantastisk utsikt over byen.

Siste utflukt gikk til den engelske kronkolonien Gibraltar. Her ble vi kjørt rundt av lokale guider i små busser til utkikksplassen Europa Point. Dis gjorde imidlertid at vi ikke fikk sett Afrika herfra. Videre gikk ferden til St Michael’s Cave, en enorm dryppsteinsgrotte lyssatt i forskjellige farger. Og ja, vi fikk sett apene.

En kveldforestilling med ekte flamenco ble de fleste imponert over.

Innimellom hadde vi også to «fridager» i Torremolinos. Her var det mulighet til å bade i et varmt Middelhav eller i hotellets store basseng, gå rundturer i byen og strandpromenaden, shoppe eller gå til togstasjonen et steinkast unna hotellet og ta turer til Fuengirola eller Malaga.

Spania 2017