Seniorturen til Beiarn

Årets lokale tur gikk til Beiarn onsdag 14 juni 2017

Turen var planlagt til torsdag 15 juni, men måtte flyttes frem en dag da Forsvaret hadde selv behov for busstransporten denne dagen. Men vi som pensjomister er fleksible, og vi startet kl 0830 morgene 14 juni med full buss (45 deltagere). Første stopp var torget i Misvær, og her vartet Turkomiteen opp med kaffe og kanelsnurrer. Været var ypperlig: overskyet og ca 15 grader uten regn, så vi satt ute alle sammen og nøt både kaffen, kanelsnurren og Misvær.

Da alle var forskynt fortsatte turen over fjellet (med mye snø utenfor veien!) til Beiarn, hvor vi stoppet ved Bygdemuseet. Her var det arrangert omvisning, og siden vi var så mange ble vi delt opp i to grupper. Det var både lærerikt og interessant å få ta del i historien til bygda, og da vi var ferdig ble vi også servert musikk i form av en fiolinslått utført av en av de to guidene på Bygdemuseet.

Vi var nå sultne og turen gikk derfor til Kroa på Moldjord, hvor det var bestilt mat for oss alle. En nydelig eggeomelett ble servert, og de som ønsket det kunne få kjøpt noe attåt.

Da vi var mette dro vi videre til Stavkirken, som etterhvert er blitt litt av en turistattraksjon. Vi møtte "gubben sjøl" - Magnus Stensland - og selv om han er beskjeden mann, fikk vi ham til å fortelle litt om både stavkirken og alle kunstverkene han har laget og plassert rundt på tomta si.

Det var en fin opplevelse, men nå gikk turen tilbake mot Bodø. Det ble en ny, liten stopp i Misvær siden prostata-gjengen hadde visse behov, mens andre kjøpte lefser på det lokale bakeriet.

Til slutt var vi fremme i Bodø kl 1630, og vi takket både turkomiteen og sjåfør for en fin-fin tur en fin sommerdag.

Tekst og foto: Per Hetty

2017 Beiarn