Tur til Praha

Påmeldingstur til Praha med Kjetils Bussreiser

Foto Arild Haugen

Tur til Praha.

Fra 8. til 14. mars deltok FSF Hamar med 6 medlemmer på en påmeldingstur med Kjetils Bussreiser til Praha. Kjetils Bussreiser hadde tilbringerruter fra blant annet Brumunddal og Hamar til Kløfta, der den store bussen sto og ventet på oss. Derfra gikk turen til Gøteborg, med båt derfra til Kiel med overnatting. Fra Kiel gikk bussen videre til Praha hvor vi bodde på samme hotell i 3 dager og så samme veien tilbake.

Vi hadde med oss en kunnskapsrik reiseleder og guide hele veien som ordnet opp og fortalte om det som vi passerte på veien ned til Praha. I Praha ble det arrangert en 3 timers tur med lokal guid, delvis med buss og delvis til fots, gjennom den gamle bydelen og over Karlsbroen. Vi passerte blant annet det berømte astronomiske uret med apostlene klokken tolv. Alle apostlene var ute i gluggen og hilste på oss. Etter turen hadde vi mye tid til egen disposisjon hvor vi som var over 65 år kunne kjøre trikk så mye og så langt vi ville gratis, og trikker var det mye av.

Siste kvelden kunne de som ville være med, delta på felles middag med musikk og dans av lokale kunstnere. For 500 norske kroner fikk vi 3 retters middag med fri drikke (vin og øl) og folklore underholdning under hele middagen.

Værgudene var hyggelige mot oss og selv om det ikke var så mye sol så var det godt vær til å gå tur i, og det var mye å se på og mye god mat og drikke til en rimelig pris sett fra et norsk synspunkt.

Vi var alle enige om at dette hadde vært en fin tur, ikke minst takket være en dyktig bussjåfør og en flink reiseleder, og vi kan trykt anbefale Kjetils Bussreiser som reisearrangør.

Omlastning Kløfta.jpeg