FSF-Hamar på juletur til Tallinn i desember 2019

FSF-Hamar på juletur til Tallinn i Estland

FSF Hamar reiste til Tallin med Peer Gynt Tours for å oppleve byen og julemarkedet. Den 2 desember kl 0730 ble vi hentet med buss fra FPVS og kjørt til Gardermoen. I løpet av 2 ½ time var vi fremme i Tallin. Der ble vi tatt vel imot av en svensktalende guide og fraktet til vårt hotell med buss. Guiden fortalte underveis om det vi kunne observere av byen på den korte kjøreturen. Kort tid etter var alle sjekket inn på hotellet og hadde deretter ettermiddagen til fri disposisjon. De fleste ruslet en tur opp i gamlebyen og gjorde seg kjent i butikker og kafeer og tittet litt på julemarkedet. Kl 1930 samlet vi oss i hotellets spisesal der det var pent dekket på til oss og vi ble servert en nydelig 3-retters middag.

Neste dag etter en solid frokost ble vi møtt av guide og buss for å ta byen nærmere i øyesyn. Guiden hadde studert 3 år i Norge og snakket veldig bra norsk. Hun tok oss med til ulike bydeler og fortalte med stor innlevelse og betydelig kunnskap om byens og landets historie og alt vi så mens vi kjørte. Vi hadde fotostopp ved det 314 m høye Tallin Teletorn og ved den store utendørs scenen der det arrangeres enorme sangfestivaler. Vi avsluttet bussrunden på Domberget der vi besøkte Aleksandr Nevskij-katedralen. Deretter spaserte vi ned til torget og julemarkedet. Vi takket guiden for en utrolig lærerik og flott omvisning. Ettermiddagen til fri disposisjon. Om kvelden ble vi igjen møtt av guiden som tok oss med på en kort spasertur inn i gamlebyen og til en flott restaurant der vi fikk servert en nydelig 3-retters middag og kaffe.

Etter både hyggelig og begivenhetsrikt opphold med to overnattinger ble vi dag tre igjen møtt av guiden og buss og fraktet til flyplassen. Vi var 22 deltakere på turen, hvorav 4 var fra FSF Elverum. De takket for en veldig fin tur med hyggelig medreisende og med løfte om at de ville delta på flere turer med FSF Hamar. Vi syntes alle at turleder hadde tatt oss med på en veldig fin tur, og at Peer Gynt Tours og spesielt guiden hadde gjort det til en fin opplevelse.

IMG_0648.jpg