Foreningen er svært fornøyd med at vi endelig kunne arrangere en dagstur for medlemmene.

11. juli 2021

Den 24.Juni 2021 dro vi fra Hamar kl 10.00 med buss fra Trønderbilene. Turen gikk oppover Gudbrandsdalen. Etter en kort beinstrekk og inntak av et glass mineralvann, gikk turen videre til Ringebu. Der svingte vi av på veien over Venabygdfjellet og var fremme ved Spidsbergseter litt før kl 1300. Varm lunsj ble inntatt etterfulgt av et nydelig utvalg desserter og kaffe før reisen fortsatte mot Sollia.

Turen mot Sollia ble guidet av vår egen fung kasserer Arild Haugen, som fortalte levende om historien og det vi passerte på veien. Vel fremme ved Sollia krigshistorisk museum fikk vi en både humoristisk og kunnskapsrik omvisning i museet av Jo Øvergaard. Han har over mange år samlet og stilt ut krigshistorie i en unik samling av våpen og utstyr av både tysk, engelsk og norsk opprinnelse. Her kunne vi ha tilbrakt mange timer, men turen måtte fortsette.

Etter dette besøket dro vi et lite stykke til en kafe der det ventet god kaffe og gjærbakst med rikelig med eggekrem og nøtter. Turen fortsatte videre, og Arild fortsatte sin fortelling om områdets historie. Vi gjorde en stopp hos Solliaysteriet der produktene er basert på geitmelk. Vi fikk rikelig med smaksprøver av ulike geitost-typer, både hvite myke og harde med og uten kryddertilsetning, og to typer brun geitost. Dette så ut til å falle i smak hos de fleste, for det ble kjøpt masse ost og honning. Absolutt verdt et besøk.

Vi fortsatte videre og gjorde et kort stopp ved Sollia kirke. Denne kirken er absolutt verdt et besøk, men det må bli på en senere tur. Arild levendegjorde historien omkring bygging av kirken og og bosetning i dalen.

Etter denne stoppen kjørte vi strake vegen ned til Elverum og var fremme i Hamar ca kl 2100.

Det ble gitt uttrykk for at turen hadde vært både koselig og lærerik, og det så absolutt ut til at medlemmene satte pris på turen.

P1010966.JPG
P1010972.JPG