Sommerutflukt til Skjerjehamn 6. juni 2024

Dato: 06. juni 2024 08:30 - 20:00

Denne gangen gikk sommerutflukten vår med Runway buss til Skjerjehamn i Gulen kommune.  Vi tok ferge fra Leirvåg til Sløvåg og kjørte over Sandeøya til Skjerjehamn.  Denne gangen var vi 28 deltakere.  Skjerjehamn er et gammelt handelssted og kommunikasjonsknutepunkt som idag eies av Firda Seafood som bruker det som visningssted for havbruk.  Det var flere bygninger som inneholdt minner fra den gangen Skjerjehamn var aktivt som telefon og telegrafsentrum.  Vi spiste lunch der med deilig laks med dessert og kaffe.  Vi måtte gå et lite stykke tilbake til bussen og de fleste av oss fikk oss en kald dusj av bygen som kom.  Veiene var smale til Skjerjehamn og sjåføren vår gjorde en solid innsats med å rygge ca 2,5 km.  Etter Skjerjehamn og kjørte vi til også innom Skiparvik Industriområdet hvor vi ble tatt i mot av primus motor Lars Hellandsjø.  Han orienterte om alt som var bygget opp og om den nye store ammoniakfabrikken til 5 milliarder som var under bygging.  Denne blir den første i Norge.  Imponerende!  På tilbaketuren mot Bergen tok vi kabelferge til Masfjordnes og vi var tilbake i Bergen ca kl 1730.  Deltakerne ga uttrykk for at de hadde hatt en fin tur.  Gunnar tok mange fine bilder og vi håper å kunne legge ut noen her.

20240606_121026.jpg
20240606_120841.jpg