Om avdelingen

Velkommen til Forsvarets seniorforbund avdeling Ingeniørvåpnet.

Generelt.

Forsvarets seniorforbund avdeling Ingeniørvåpnet (FSFING) er tilsluttet Forsvarets seniorforbund (FSF) og har som formål å:

• Ivareta og fremme medlemmenes økonomiske, sosiale og velferdsmessige interesser med henblikkpå pensjonisttilværelsen
  • Arbeide for å styrke Forsvarets stilling i samfunnet

Forhistorie FSFING
På slutten av 1970-årene ble tanken om å organisere pensjonistene i Forsvaret stadig mer aktuell. Nedsettelsen av aldersgrensen i 1973 og de mange som ble i Forsvaret av de store etterkrigskullene og som da nådde pensjonsalderen, førte til mange pensjonister
Våren 1982 tok ledelsen ved Ingeniørregimentet og Ingeniørvåpnets skole- og øvingsavdeling initiativ til et orienteringsmøte om dannelse av pensjonistforeninger for Forsvarets personell på Ringerike.
Et interimsstyre ledet av oblt Erling O Rønning ble etablert.
Interimsstyret kalte inn aktuelle medlemmer til konstituerende generalforsamling i Østre Messe på Hvalsmoen 18. januar 1983. De fremmøtte besluttet enstemmig å danne Ingeniørvåpnets Pensjonistforening (IVPF).
Lovene fastsetter at medlemmer kan bli pensjonert befal og sivilt personell og ektefeller til disse, som har tilknytning til Ingeniørvåpnet og som er bosatt i Ringeriksområdet. Også ektefeller/samboere av personell som har gått bort, kan bli tatt opp som likestilte medlemmer.
Generalforsamlingen 18. januar 1983 fattet dessuten vedtak om å gi styret fullmakt til å sende én representant til det konstituerende landsmøte i Forsvarets Pensjonistforbund i februar samme år på Lahaugmoen. Her ble FPF stiftet 15. februar 1983, dvs én måned etter IVFP.
Underveis ble vedtektene endret slik at medlemmene kunne ha annen bakgrunn enn Ingeniørvåpnet, men navnet er beholdt.
Ingeniørvåpnets Pensjonistforening skiftet navn til Forsvarets seniorforbund avdeling Ingeniørvåpnet (FSFING) etter vedtak om navneforandring for hele organisasjonen på Landsmøtet 8. juni 2011. Hovedgrunnen for skiftet var at et navn med «senior» i stedet for «pensjonist» ville være mere attraktivt over for potensielle medlemmer som ikke følte seg som eller var reelle pensjonister.
I en slik forening er det en naturlig bortgang av medlemmer. Rekruttering av nye medlemmer i Ringeriksområdet, hvor i praksis alle Forsvarets avdelinger ble nedlagt tidlig på 2000-tallet, har vært en utfordring. FSFING har vært aktive med verving av nye medlemmer og hadde 250 medlemmer på sitt meste.
Da FSFING våren ikke karte å komme til enighet med eieren av Hvalsmoen Oddvar Røysi om en leieavtale for Østre Messe, ble møtevirksomheten høsten 2020 flyttet til Hallingmessa på Helgelandsmoen.

Medlemskap

• FSFING tar opp medlemmer, i likhet med alle avdelinger innen FSF, som på bakgrunn av tjeneste i Forsvaret har opparbeidet rett til tjenestepensjon fra Statens Pensjonskasse (SPK). Likeledes tas opp som medlemmer deres ektefeller eller samboere samt etterlatte ektefeller eller samboere. Med Forsvaret menes i denne sammenheng også Forsvarsdepartementet og alle underliggende etater.
  • I tillegg til medlemmer som oppfyller ovennevnte krav, kan det tas opp som medlemmer i forbundet personer som har eller har hatt en spesiell tilknytning til Forsvaret. Dette kan eksempelvis være personell med tidligere tjeneste i Forsvaret, HV-befal, veteraner fra internasjonale operasjoner. Likeledes deres ektefeller og samboere.
  • Selv om avdelingen bærer betegnelsen Ingeniørvåpnet i seg, er medlemmer med bakgunn fra alle forsvarsgrener og våpenarter velkomne som medlemmer.
    Avdelingen har pt 180 medlemmer.

Møter

• FSFING har normalt medlemsmøter i Hallingmessa på Helgelandsmoen hver første onsdag i måneden, vekslende mellom lunsjmøte kl 1130 og kveldsmøte kl 1800.
    Hvert møte har som regel et foredrag som varierer mellom militære og sivile temaer. Alle møter har en form for bevertning.
    Detaljert møteprogram fremgår av årsplanen som er felles med Forsvarets seniorforbund Ringerike/Hole (FSFRHO) på Helgelandsmoen.

Turer

• FSFING samarbeider også med FSFRHO om et felles turprogram. En felles turkomite er ansvarlig for opplegg og gjennomføring av turene. Programmet inneholder hvert år som regel en eller to kortere turer innenlands (med eller uten overnatting og en lengre utenlandstur (10 til 14 dager). I tillegg gjennomføres årlig tur med  teaterbesøk. Detaljert turprogram vedtas formelt på respektive avdelingers årsmøter sammen med årets aktivitetsplan.
Grønt blad.jpg