Æresmedlemskap og hyldest til sprek nestor og hedersmann.

Sigurd Sætran som fylte 100 år 9. februar, ble under Forsvarets seniorforbund avd Ingeniørvåpnets (FSFING) årsmøte 5. februar av leder Ole Sannes utnevnt til foreningens æresmedlem med overrekkelse av dertil hørende diplom.
Ved krigsutbruddet i 1940 var han elev ved Befalsskolen for Ingeniørvåpnet. Han deltok med skolen i felttoget fra Hakadal til Gausdal og er dekorert med deltagermedaljen med rosett. Under okkupasjonen fullførte han sin sivile utdannelse med artium og teknisk skole. Etter krigen gikk han på Krigsskolen og Militærhøgskolan i Sverige. Sigurd har en lang og imponerende karriere i Forsvaret, vesentlig i Ingeniørvåpnet. Han var sjef for Ingeniørregiment fra 1976 til 1980 og ble pensjonist i 1981.
Sigurd var med å stifte FSFING i 1983, den gang under navnet Ingeniørvåpnets pensjonistforening. Han var sekretær og i perioder fungerende formann de to første årene. Han har i alle år aktivt deltatt i foreningens medlemsmøter, sosiale aktiviteter og turer. Ved de årlige julebord/julemiddager er han en av de siste som forlater dansegulvet. Han har skrevet flere sanger til foreningen som fortsatt brukes ved festlige anledninger. Ofte formidler han livserfaringer og visdomsord til en lydhør forsamling.
Sigurd holder seg meget godt både fysisk og psykisk. Han mener at det er mye fysisk aktivitet, frisk luft og sunn normal livsstil som er grunnen til det.

Sigurd fikk i forbindelse med samme møte også rosende ord fra Ingeniørvåpnets Soldatforenings leder Johan Asmundvaag med overrekkelse av blomster og noe «attåt». Sigurd var formann i denne foreningen i perioden 1977-1984 etter at den hadde ligget nede i mange år. Han gjorde en fenomenal innsats for revitalisering og er stor skyld i at foreningen er så oppegående som den er i dag.

Begge foreningene gratulerer med vel overstått feiring.

IMG_0144.JPG