Sommeravslutning mandag 17. juni - STEINETE SOMMERTUR VED IDDEFJORDEN

Foreningens sommeravslutning ble på en positiv måte preget av stein. Turen gikk først til Monolittmonumentet hvor initiativtaker og ordfører i Halden, Thor Edquist orienterte om hvordan dette populære monumentet ble skapt og generelt om stenhoggerhistorien ved Iddefjorden. Selve monumentet er altså en trebygning av samme lengde, bredde og høyde som stenblokken da den ble hentet ut på dette stedet og etter hvert endte opp som Gustav Vigelands berømte Monolitt i Frognerparken. På innsiden av bygningen, som er åpen for alle, blir historien illustrert i tekst og bilder. Edquist la ikke skjul på at han var av stenhogger-slekt noe flere bilder av familiemedlemmer i utstillingen kunne bekrefte. Siden monumentet er nytt og ble åpnet i fjor høst var dette for mange første besøk ved Monolittmonumentet.

Ferden gikk så videre med den gamle slepebåten Tista over fjorden til Sverige og det i tidligere tider lille stenhogger-samfunnet Krokstrand og «Restaurang Stenhoggarn». Her kunne Mona servere Kalveentrecote eller Varmrøkt laks alt etter deltakernes bestilling på forhånd. I det gode været valgte mange å nyte maten utendørs mens andre fant plass og litt mer varme innendørs.

Et høydepunkt var det da den nyvalgte leder i Forsvarets Seniorforbund, Jan Erik Thoresen påkalte oppmerksomheten og ba Oddvar Solholt komme fram. Hans ærend var å overrekke Solholt FSFs hederstegn i gull i henhold til vedtak på forbundets landsmøte 8. mai 2019. I begrunnelsen for tildelingen vises det til Solholts tillitsverv som nestleder i forbundet i perioden 2001 til 2005. I denne perioden var han også redaktør for forbundets medlemsblad. I perioden 1999 til 2016 var han sekretær og en drivende kraft i lokalforeningen her i Halden. I denne funksjonen fikk han også laget en framstilling av lokalforeningens historie.

Sommerturen samlet hele 35 deltakere som alle så ut til å trives og sa seg godt tilfreds med opplegget. For lokalforeningen var det artig at både forbundets nye leder Jan Erik Thoresen og den nye regionlederen Øyvind Kirsebom Strandman hadde tatt sine koner med og deltok på turen.