ROCK AND ROLL GAV REKORDOPPMØTE I HALDEN (10. januar)

ROCK AND ROLL GAV REKORDOPPMØTE I HALDEN

Salen var full av medlemmer som ville høre historien om hvordan rocken kom til Halden. Det var naturlig nok to godt voksne rockere som fortalte og viste bilder, Tor Brynilsen og Kai (Popkjelleren) Andersen. De hevdet at da de i 1954-55 startet fan klubber for Fats Domino og Bill Haley var disse de første av dette slaget i Norge. Som ekte barn av rockegenerasjonen la de ikke skjul på at Elvis er den største, – fremdeles.

Hjemme hos Tor samlet de seg for å spille plater. Rockemusikken ble jo oppfattet som bråkete og mange fikk ikke lov til å spille hjemme. Med mikrofon og høyttaler sang de mens de spilte Elvis på grammofon. Tor fortalte om mange opptredener rundt omkring i landet. Særlig stolt var han av å ha opptrådt i Memphis, Tennessee. Der ble han presentert som The Rock King of Norway.

Kai og Tor la ikke skjul på at de var forbitret over at Rockemuseet havnet i Namsos. Det var Halden som var rockebyen i Norge.

Mange av møtedeltakerne kjente seg tydeligvis godt igjen både i musikken og historiene, noen også på de mange bildene som Kai viste fram.

Tor og Kai1.JPG
IMG_2168.JPG