FSF Kjeller har vært på en 3-dagers tur til Telemark.

Telemark 2022

I går kom jeg hjem fra Telemarkturen med FSF avd Kjeller. Det var er veldig fin tur fra vi hadde første stopp og serverte gjestene kaffe og kaker + en liten en og opp de svingete og "fæle" bakkene oppover Telemarksveien fra Kviteseid til Vrådal og til det koselige Straand hotell. Der var det hyggelig og oppholdet startet med lunsj. Før middag fikk vi en aperitif og fikk høre den interessante historien om hotellets opprinnelse av sjefen sjøl. Det var buffemiddag, med mye godt.

Dag 2 kjørte vi til Ulefoss for en båttur på Telemarkskanalen. I det fine været hadde vi en fin tue opp til Lunde hvor sjåfør Odd Arild ventet med bussen.

Deretter gikk turen opp til Oppegård Natadal, en gård høyt oppe og med flott utsikt, som hentet ut fra et norsk folkeeventyr. Husbonden tok i mot oss og vi ble servert Telemarklunsj mens han holdt et fantastisk kåseri! Det var en utrolig historie og interessant. Før vi dro ble vi vist rundt på tunet og innom et av de andre husene på gården.

Etter frokost dag 3 kjørte vi gjennom Drangedal i regnvær og etter ca 2 timer var vi i Sandefjord og nye opplevelser. Vi skulle til Midtaasen og tidligere Anders Jahres prakteiendom. Her fikk vi også høre mye historie, denne gang om hvordan AJ opparbeidet sin rikdom. Omvisning i villaen viste mye flott kunst, og innbo fra gamle dager, som var artig å se. Parken, spesielt foran og med utsikt til Sandefjord var flott å se. Middagen var laks med Sandefjordssmør og karamellpudding til dessert. Etter besøket her var turen over, og bussen fraktet oss hjem etter en utrolig fin tur .

Magel