Reisebrev fra Costa Brava

Grytidlig mandag 3. september møtte 35 spreke, ungdommelige seniorer opp i C Andersens gate i Horten, for å delta på tur til Costa Brava i Spania. Turen var arrangert av Dag Aasbø Travel og reiseleder var Nina Berg. Første etappe gikk med buss til Gardermoen hvor vi embarkerte en Norwegian-maskin med kurs for Barcelona

Framme i Barcelona tok vi buss til restaurant Marina Bay for lunsj, før vi fortsatte til Tossa de Mar og sjekket inn på Hotel Oasis Tossa Spa. Det ble vårt hjem fram til vi returnerte 10.september.

Tossa de Mar er en sjarmerende by med historie tilbake til år 400 f. kr. Her finnes en gamleby med trange gater og smug, det er en gammel borg, flere badestrender og et mer moderne sentrum fullt av flotte hoteller og massevis av butikker, restauranter, kafeer og barer. Dette er byen hvor folk kan slappe av og kose seg glugg i hjel. Vi gjorde det vi kunne for å støtte det lokale næringsliv.

Dag Aasbø Travel hadde lagt opp til 3 utflukter i løpet av oppholdet. På alle utfluktene hadde vi lokal kunnskapsrik svensktalende guide. Den første gikk nordover til Empuriabrava og Roses. På veien besøkte vi byen Peratallada, en festningsby som er over 1000 år gammel. Byen er fortsatt bebodd og det finnes både kafeer og små butikker der. Empuriabrava er kalt Spanias Venezia grunnet byens mange kanaler. Kanalene er mye bredere enn de vi finner i Venezia. De er dimensjonert etter dagens standard på lystbåter. Her ligger det masse penger og dupper i sjøen. Roses ligger ved foten av den østlige delen av Pyrineene helt oppe ved grensen til Frankrike. Her finnes et Citadell fra år 400 f.kr, en sjarmerende fiskehavn og badestrand midt inne i byen. Distriktet er kjent for vinproduksjon et naturlig sted å besøke en vingård og smake litt på den lokale produksjonen.

Neste utflukt gikk til Figueres som er mest kjent for å være fødebyen til kunstneren Salvador Dali. Vi besøkte Salvador Dali museet og den koselige gamlebyen. Vi hadde rikelig med tid og spiste lunsj på egen hånd før vi returnerte til Tossa.

Siste utflukt gikk til Bacelona hvor vi så foreløpig ufullendte kirken Sagrada Familia og fikk inngående kjennskap til historien bak kirken. Byggingen startet i 1885 og er planlagt fullført i 2026. Vi busset litt rundt i byen og så Parc Guell og havnen før vi ble sluppet løs på toppen av La Rambla og fikk tid til både lunsj og shopping før vi returnerte til Tossa.

Vi takker Dag Aasbø travel for et fint opplegg og samtlige deltakere for en festlig tur.

IMG_9952.JPG
IMG_0033.JPG