Spitfirepilotene - 2 verdenskrigs norske tenåringshelter

Pensjonistenes hus på Værnes garnison var fullsatt den 5 april når Cato Guhnfeldt holdt et innholdsrikt og omfattende foredrag om norske jagerflygere under 2 verdenskrig. Guhnfeldt er forfatter av bokverket Spitfire saga. Styret har nå anskaffet verket til utlån til våre medlemmer. Foredraget var et samarbeidsprosjekt mellom Den kulturelle spaserstokken i Trondheim kommune og vår avdeling. Årsaken til at Huset og Værnes ble valgt som møtested var at det var ønskelig med militære omgivelser til foredraget. Fra Trondheim kom en buss med tilhørere.

De norske jagerflyskvadronene, 331- og 332 skvadronen, var i kamp fra juli 41 til freden i mai 45. Skvadronenes piloter led meget store tap, ca 80% omkom under kamp og trening. Guhnfeldt tok oss gjennom de ulike farefulle oppdragene de utførte og hvilke lokasjoner skvadronene var stasjonert under krigen. I tillegg til pilotenes farefulle hverdag ga han oss et innblikk i bakkemannskapenes utfordringer.

For oss var det veldig hyggelig at vårt medlem, Willy Gudmundsen, som var motortekniker og deltok aktivt under krigen, hadde anledning til å være med på foredraget.

b4.jpg
b5.jpg