Nytt fra eldrerådet i kommunen.

Leder i kommunes eldreråd og vår medlem Jon-Anders Myrvang orienterte på siste medlemsmøte om aktuelle saker fra eldrerådet. Omlag 50 medlemmer stilte på møtet.

I anledning dagen 9 april startet han med et tilbakeblikk fra hva han husket fra krigen. Han fortalte at han var med på å gi mat til russiske krigsfanger på Sandfærhus og fikk leker laget av blikkbokser tilbake, samt bruk av tilfluktsrom i Lånke ved flyalarmer.

Det nærmer seg slutten av valgperioden og ingen i eldrerådet nå tar gjenvalg. De fleste saker som behandles er tilknyttet helse og omsorg. Før jul 2020 blir det nye helsetunet med en rekke helsefunksjoner ferdigstilt. 50 nye omsorgsboliger blir bygd i Fossliåsen. Det har vært tatt opp spørsmål om kvaliteten på maten levert fra det nye storkjøkkenet i Fidesbygget til bosentre, institusjoner og private. Tilbakemeldingene fra mottakerne er positive. I vår blir storkjøkkensystemet tatt opp politisk. Kurs for taxisjåfører for hvordan korrekt behandle demente kunder gjennomføres neste måned. Benker fra sentrum til kirka er satt opp 2 plasser. Annonsering i Adressa på kinoen har ikke vært mulig å få til. Forbedret internettilgang, som også er for kostbar, på aktivitetssenteret jobbes det med. Myrvang nevnte også at en del eldre sliter med økt alkoholbruk som kan forringe livskvaliteten. Eldrerådet har også utarbeidet egen årsmelding.

my.jpg