Lokal historisk foredrag om hendelser på 1700 tallet.

På siste medlemsmøte avholdt i formannskapsalen på Stjørdal rådhus tok Jan Hoås for seg 2 grufulle hendelser fra dalføret på 1700 tallet. Den første hendelsen var i forbindelse med ferjeoverfarten over Stjørdalselva ved utløpet av elva Leksa og over til gården Sandfærhus nært kapteinsøra i 1753. Mye folk var samlet til gudstjeneste med barnedåp. På veg tilbake til Lånkesiden med ferga økte vinden plutselig, elva var flomstor etter mye nedbør. Det var fjære og kraftig fall i elva i tilleg, og midt utpå elva veltet ferga og 17 stort sett unge mennesker druknet. Ikke alle av de omkomne ble funnet.

Den andre hendelsen var fra Langøra i 1750 hvor Ingeborg Klokkhaugen og Jon Pedersøn Ytterøien fra Meråker ble henrettet. Jon var stefaren til Ingeborg og de gikk inn i et skult forhold som medførte at Ingeborg ble gravid og fødte en sønn. Hun kvalte sønnen etter fødselen og la liket i et skrin hun gjemte på låven. Forholdet fortsatte, hun ble gravid igjen og fødte jentetvillinger denne gang. Disse kvalte hun også og la likene i det samme skrinet som den drepte sønnen. Samme sommer ble drapene oppdaget, Ingebog skriftet til presten i Værnes kirke. Han meldte henne til lensmannen og hun og Jon ble satt i arrest og etterhvert dømt til døden. De ble henrettet med halshogging på Langøra 17 mars 1750.

DSCF5093.JPG