Omvisningen på Ørland Flystasjon 11. juni 2018

Bussturen Ørland Flystasjon rundt....innenfor gjerdet ble en gedigen opptur. Beklager at enkelte ikke mottok beskjed om denne bussturen.

De frammøtte, 41 i tallet, fikk se Ørland Flystasjon fra innsiden. Bussturen startet fra messa. Første stopp var Kontrolltårnet. Guiden vår var informert om take off med F-35, Dette skulle vi få bivåne og høre,,...fra taket på Kontrolltårnet. Noen minutter forsinket tok tre F-35 av nordover. Det passet veldig godt at en F-16 foretok en overflyging rett før, så vi fikk gode muligheter til å sammenligne lydbildet. Uten etterbrenner tok flyene av og de brukte ikke mer enn halvparten av flystripa. Uten etterbrenner var lyden overkommelig.

Bussturen gikk så videre gjenom hele det utbygde området. det vi kaller nordområdet. Ny hangaren til 330 skv. samt det nybygde branntreningsområdet ble også behørlig beskuet. Bussturen endte opp ved Velferden. I kinosalen fikk vi til slutt en god breefing om flystasjonen, vider planer, samt litt innføring i det nye befalssystemet. Vi takker Kommandersjersant Snekvik for et godt og lærerikt  opplegg.

CTOL front twilight  Foto Darin Russell  Lockheed Martin.jpg