Kurs i slektforskning

Det å vite hvor vi kommer fra blir viktigere og viktigere jo eldre vi blir. Det er mange som lenge har syslet med tanken om at vi skal prøve å finne litt mer om hvor vi kommer fra og hvem som er våre forfedre og formødre. Dette er lettere enn du tror.

I dag finnes det veldig mye tilgjengelig informasjon på internett. Det er bare å vite hvor og hvordan man skal lete.

Forsvarets seniorforening, Bodø har tidligere arrangert 2 kurser for våre medlemmer. Vi gjentar dette kurset i høst. Kurset tar utgangspunkt i de som aldri har drevet slektsforskning før og vil komme igang med dette. Det er en forutsetning at de som skal delta i kurset har egen PC. De som har egen bærbar PC bør ta denne med seg på kurset (nettbrett går, men er ikke helt egnet til dette formålet). Foreningen har 3 bærbare PC'er som kan lånes av de som ikke har egen bærbar PC. Selv om kurset tar utgangspunkt i nybegynnere vil de som har holdt på litt med slektsforskning ha nytte av kurset. Tidligere kursdeltakere kan selvsagt melde seg på dette kurset.

De to viktigste kildene til opplysninger om slekt er folketellingene og kirkebøkene. Det er derfor naturlig at vi har hovedfokus på disse to kildene, men det vil også bli gitt mer generell informasjon om slektsforskning. Under kurset vil deltakerne få anledning til å starte slektsforskning på egen slekt med hjelp fra kursholderne.
Kurset går mandag og tirsdag 10 og 11 oktober fra kl. 09:00 til 14:00 i våre møtelokaler i befalsmessa Bodin. Vi serverer vafler og kaffe under kurset. Det vil bli delt ut skriftlig materiale.
Kurset er gratis.

Påmelding til bodoe@fsforb.no eller ved oppmøte i på våre kaffetreff innen onsdag 5/10.
Logo slektsforskningskurs